امضاء تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد شبکه آزمایشگاهی حوزه برق

امضاء تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد شبکه آزمایشگاهی حوزه برق

با هدف ایجاد شبکه آزمایشگاهی حوزه برق، تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز آبا صبا و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی امضاء شد.

تفاهم‌نامه همکاری به منظور ایجاد شبکه آزمایشگاهی حوزه برق میان مرکز آزمون، بازرسی و استاندارد صنعت برق و انرژی (آبانیرو) و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی امضاء شد.

در نشستی که با حضور رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و امیر فرهادی، مدیر مرکز آزمون، بازرسی و استاندارد صنعت برق و انرژی برگزار شد، این تفاهم‌نامه به امضاء طرفین رسید.

رضا اسدی‌فرد در ابتدا به ارائه تاریخچه‌ای از روند شکل‌گیری شبکه پرداخت و گفت: «بیش از یک دهه از تشکیل شبکه آزمایشگاهی فناوری‌نانو می‌گذرد که چند سالی است با تغییر دامنه کاری، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایجاد شده است. در این شبکه کارشناسان دستگاه‌ها نقش بسیار مهمی دارند و شبکه سعی داشته تا با ایجاد سازوکارهایی نظیر اعطاء کارانه انگیزه‌های کارشناسان را ارتقاء دهد. تشکیل کارگروه‌های تخصصی دستگاهی از دیگر فعالیت‌های شبکه راهبردی است که به ارتقاء تخصص کارشناسان دستگاه‌ها منجر شده است. اینها بخشی از مواهب شبکه‌سازی در طی سال‌های گذشته بوده است. همکاری ما با پژوهشگاه نیرو از خیلی قبل‌تر آغاز شده و این تفاهم‌نامه فصل جدیدی در همکاری‌های بین سازمانی ایجاد می‌کند. امیدوارم این تفاهم‌نامه الگویی برای تجربه‌های همکاری دیگر باشد.»

فرهادی درباره این تفاهم‌نامه گفت: «مرکز آزمون و بازرسی و استاندارد صنعت برق سابقه طولانی در بخش آزمایشگاه دارد، اما وظیفه تایید صلاحیت و آزمایشگاه‌داری همیشه تعارضی ایجاد می‌کرد، جلسات مختلفی در این باره برگزار شد که در نهایت تصمیم بر تشکیل مرکز جدیدی به نام مدیریت و برنامه‌ریزی تایید صلاحیت آزمایشگاه گرفته شده که در زیرمجموعه‌ معاونت پژوهشی قرار می‌گیرد. با این حال نیاز به شبکه‌سازی در آزمایشگاه‌های پژوهشگاه احساس می‌شد، هرچند شبکه‌سازی موضوع جدیدی در پژوهشگاه نیست اما با توجه به عملکرد شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی تصمیم گرفته شد که با همکاری شبکه فناوری‌های راهبردی کار دنبال شود. در این مسیر با تعاملات انجام شده با کارشناسان این شبکه تفاهم‌نامه‌ای آماده شد. امیدوارم با امضاء این تفاهم‌نامه به اهداف از پیش‌تعیین شده در این مسیر برسیم و تجربه خوبی به دست آید.»

مهدی احسانیان، معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو، درباره فرصت‌های موجود در این همکاری مشترک گفت: «در ایران  مراکز زیادی هستند که از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار بوده و نیاز به استفاده بهینه از این زیرساخت‌ها وجود دارد. پژوهشگاه نیرو نیز از تجهیزات و زیرساخت‌های بسیار مناسبی برخوردار است، برخی از آزمایشگاه‌های مرجع و برخی پژوهشی هستند که استاندارد کردن آن‌ها چالش‌برانگیز است. این تفاهم‌نامه می‌تواند به ارتقاء این آزمایشگاه‌ها کمک شایانی کند.»

در پایان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک به امضاء مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و مدیر مرکز آبانیرو رسید.

لازم به ذکر است در حال حاضر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ۵۱۲ مجموعه آزمایشگاه را تحت پوشش داشته که این آزمایشگاه ها ۱۱۳۸۰ دستگاه آماده ارائه خدمات دارند.