ساخت نانوشناساگر نوری برای صنعت غذا، دارو و کشاورزی

ساخت نانوشناساگر نوری برای صنعت غذا، دارو و کشاورزی

شرکت امبریون با استفاده از ترانزیستور گرافنی موفق به ساخت حسگر جدیدی شده که قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف نظیر امنیت غذایی، پلاستیک‌های قابل بازیافت، محصولات دارویی و آنالیزهای بخش کشاورزی دارد.

امبریون (Emberion) یکی از اولین شرکت‌های انشعاب یافته از گرافن فلگ‌شیپ است که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و در حوزه اپتوالکترونیک فعالیت می‌کند. این شرکت قصد دارد در بازار تصویربرداری گرمایی، مادون قرمز و اشعه ایکس فعالیت داشته باشد، به طوری که حسگرهای جدیدی برای این ابزارها تولید کند. امبریون به دنبال ارائه روش‌های ارزان و رقابت‌پذیر برای ساخت چنین حسگرهایی است.

امبریون اخیرا شناساگر نوری بسیار حساسی ساخته که با ترانزیستور گرافنی ترکیب شده‌ است. با ترکیب شناساگر نوری حساس و ترانزیستور گرافنی، طیف وسیعی از طول‌موج‌ها از نور مرئی تا مادون قرمز کوتاه را می‌توان تشخیص داد؛ در واقع تنها با یک شناساگر می‌توان از طول موج ۴۰۰ تا ۱۸۰۰ نانومتر را شناسایی کرد. با استفاده از این شناساگر، کاربر می‌تواند محصولات آلی نظیر غذا و ترکیبات شیمیایی را آنالیز کند.

این شناساگر در حال حاضر آماده عرضه به بازار است، در حالی که پیش از این هزینه این نوع شناساگر بالا بود و قیمت به‌عنوان مانعی بر سر گسترش بازار این محصول بوده است. حوزه‌های امنیت غذایی، پلاستیک‌های قابل بازیافت، محصولات دارویی، آنالیزهای بخش کشاورزی و تصویربرداری‌های غیرتهاجمی پزشکی از جمله بازارهای هدف این شناساگر نوری است.

تاپانی ریحانن مدیرعامل شرکت امبریون می‌گوید: «خواص منحصربه‌فرد گرافن و قابلیت انطباق‌پذیری آن با دیگر مواد به ما اجازه می‌دهد تا آرایه‌های کارا برای طیف‌سنج‌ها بسازیم. پیش از این InGaAs که قیمت بالایی دارد در حسگرها استفاده می‌شد، اما استفاده از گرافن موجب شده تا دامنه شناسایی حسگرها افزایش یافته و بتوان محصولی با خروجی دیجیتال ساخت بدون این که نیاز به قطعات اضافی برای تبدیل داده‌های آنالوگ به دیجیتال باشد. در حسگرهای گرافنی حساسیت بالا بوده و سطح نویز به شدت کاهش یافته است.»

دانیل نومایر رهبر بخش فتونیک مجتمع و الکترونیک گرافن فلگ‌شیپ می‌گوید: «این آرایه حسگری مادون قرمز که شرکت امبریون ساخته مثال بارزی است از تبدیل دانش‌ و فناوری‌ حوزه‌های مختلف و همگرایی آن‌ها برای تجاری‌سازی یک فناوری جدید.»