توسعه بازار نقاط کوانتومی با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی

توسعه بازار نقاط کوانتومی با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی

شرکت داتزنانو برای توسعه بازار نقاط کوانتومی، اقدام به اجرای پروژه‌ای تحقیقاتی با مشارکت ۵ دانشگاه کرده است تا از نقاط کوانتومی برای درمان بیماری‌های قلبی و مشکلات مغز استفاده شود.

شرکت داتزنانو (Dotz Nano) که به دنبال تجاری‌سازی نقاط کوانتومی کربنی است، با انجام تحقیقاتی نشان داده است که این نقاط می‌توانند برای درمان بیماری‌هایی نظیر حمله قلبی، سکته و زخم‌های مغز مناسب باشند.

براساس تحقیقات انجام شده روی این نقاط، این شرکت نشان داده است که نقاط کوانتومی که از ذغال‌سنگ به دست می‌آیند می‌توانند با استرس اکسیدایتو مقابله کنند، ترکیباتی که در شرایط نامطلوب در بدن بیمار ایجاد می‌شوند.

استرس اکسیدایتو به بهم خوردن تعادل میان رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های بدن گفته می‌شود. این استرس‌ می‌تواند به سلول‌ها، پروتئین‌ها و همچنین DNA آسیب بزند و در نهایت فرآیند پیری را تسریع می‌کند.

جیمز تور دانشمند مشاور شرکت داتزنانو رهبر این تیم تحقیقاتی بوده که توسط ۵ دانشگاه مختلف به همراه شرکت داتزنانو انجام می‌شود.

یونی اینگل مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت داتزنانو می‌گوید: «نانومواد مبتنی بر کربن برای مهار گونه‌های اکسیژن فعال شهرت دارند به طوری که این ترکیبات رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند، موادی که به‌عنوان عاملی برای بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان شناخته می‌شوند. در این پروژه که با همکاری چند دانشگاه انجام شد، نشان دادند که نقاط کوانتومی کربنی حاصل از ذغال سنگ که سمیت پایینی دارد و می‌تواند برای مقابله با بیماری‌ها استفاده شود.»

داتزنانو لیسانس انحصاری تولید نقاط کوانتومی کربنی از ذغال‌سنگ را دارا است. در بیانیه‌ای که این شرکت منتشر کرده آمده است که داتزنانو به ظرفیت تولید تجاری این محصول رسیده است و اکنون می‌توان از این فناوری برای بازار پزشکی استفاده کرد.

سمیت و فقدان روشی کارآمد برای تولید نقاط کوانتومی از جمله موانع بر سر تجاری‌سازی موفق این نانوساختار بوده است. داتز نانو بعد از موفقیت در تولید تجاری نقاط کوانتومی، با انجام تحقیقاتی به دنبال باز کردن مسیرهای تازه برای استفاده از این نقاط در حوزه درمان بیماری است.