تامین بودجه لازم برای توسعه نانوذرات دارویی ضدسرطان

یک استارت‌آپ فعال در حوزه رهایش دارو با کمک نانوذرات موفق به جذب حمایت مالی برای انجام آزمون‌های پیش‌بالینی نانوداروی خود شده است.

شرکت آنکوسن ایکس (OncoSenX) موفق به جذب حمایت مالی ۳ میلیون دلاری برای توسعه محصولات نانویی خود به‌منظور مقابله با سرطان شد. این شرکت رهیافتی مبتنی بر نانوذرات دارد که با آن می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد و به درمان برخی بیماری‌های ژنتیکی کمک کرد.

فناوری شرکت آنکوسن ایکس می‌تواند با استفاده از نانوذرات لیپیدی تومورهای صلب را هدف قرار دهد. این فناوری که به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده، یک ابزار رهایش ژن بوده که قادر است DNA را وارد سلول‌های هدف کند. این شرکت ادعا دارد که این راهبرد بسیار غیرتهاجمی بوده و از دقت بالایی برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی برخوردار است.

آنکوسن ایکس شرکتی انشعاب یافته از شرکت اویسین بیوتکنولوژیز بوده و کارآفرینی اهل سیاتل به نام ماتیو شولز آن را تاسیس کرده است. گری هودسون نیز کارآفرین دیگری است که با شولز در تاسیس این شرکت همکاری داشته است.

شولز می‌گوید: «این حمایت مالی به ما اجازه می‌دهد تا تحقیقات پیش‌بالینی لازم برای آغاز فاز یک آزمون بالینی را انجام دهیم. ما معتقدیم که این روش رهایش ژن غیرویروسی می‌تواند تومور صلب را از بین ببرد و این فناوری اولین دسته از این نوع داروهای ضدسرطان است.»

جان لوئیس از محققان ارشد این شرکت می‌گوید: «این فناوری پتانسیل از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارد. در صورتی که این فناوری بتواند مراحل آزمون بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد قادر خواهد بود تا میزان سمیت را نسبت به روش‌های شیمی‌درمانی رایج کاهش داده و مقاومت بیمار را افزایش دهد.»

شولز پیش از این شرکت دیگری برای فعالیت در حوزه ژن درمانی تاسیس کرده است. وی می‌گوید: «ما راهبردی کاملا منحصربه فرد و متفاوت از روش‌های دارویی رایج برای درمان سرطان استفاده کردیم. در این روش مواد دارویی کشنده تنها وارد سلول‌های سرطانی شده و به سلول‌های سالم آسیب نمی‌رسانند.»