نانوآلیاژ جدیدی برای سبک‌سازی بدنه هواپیما

نانوآلیاژ جدیدی برای سبک‌سازی بدنه هواپیما

شرکت چینی جونیاو (JuneYao) موفق به ساخت نانوآلیاژ جدیدی شده که امکان کاهش ۱۵ درصدی وزن هواپیما را فراهم می‌سازد.

یک شرکت چینی موفق به تولید آلیاژی از جنس آلومینیوم با استفاده از فناوری‌نانو شده است که استفاده از آن موجب کاهش ۱۵ درصدی وزن هواپیمای جت Homegrown C919 خواهد شد. در این فناوری از آلیاژ آلومینیوم و نانوسرامیک استفاده شده که توسعه آن توسط شرکت جونیاو انجام شده است. این فناوری می‌تواند استحکام آلیاژ‌های رایج آلومینیم را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. به ادعای این شرکت، رقبای خارجی باید سال‌ها تلاش کنند تا در دهه‌های آتی بتوانند به چنین فناوری برسند. با تجاری سازی این آلیاژ جدید صرفه‌جویی اقتصادی بسیاری زیادی در اقتصاد چین رخ خواهد داد.

به گفته چینی‌ها براساس قیمت نفت در سال ۲۰۱۵، با کاهش یک کیلوگرم از وزن هواپیما، صرفه‌جویی برابر با ۱۲۰۰۰ یوان در مصرف سوخت رخ می‌دهد. همچنین چینی‌ها قادر خواهند بود که با تجاری‌سازی این فرآیند و استفاده از آلیاژ تازه تولید شده، واردات حوزه هوایی خود را به شدت کاهش دهند. کاهش واردات در تمامی حوزه‌ها از جمله صنعت هوایی همواره موردنظر این کشور پیشرو در توسعه صنعت بوده است و سیاست‌های کلی چینی‌ها بر این اساس تنظیم شده است.

با توجه به گزارش رسانه‌ها، آلیاژ جدید تولید شده علاوه بر هواپیما، قابلیت استفاده در ماهواره‌های فضایی را نیز خواهد داشت. مسئولان و محققان چینی برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی را در راستای تولید این آلیاژ جدید و دستیابی به فناوری موردنیاز آن انجام داده‌اند. گروه جون یو از سال ۲۰۱۵ با دانشگاه جیاتونگ جهت تولید این آلیاژ شروع به همکاری کردند و در سال ۲۰۱۷ نیز یک موسسه تحقیقاتی، تنها به منظور تولید آلیاژ آلومینیوم مذکور تأسیس شده است.