استفاده از نانوذرات برای مهار سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به جراحت نخاعی

استفاده از نانوذرات برای مهار سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به جراحت نخاعی

یورش سلول‌های ایمنی به زخم ایجاد شده در ناحیه نخاع عوارض جبران‌ناپذیری دارد. پژوهشگران نانوذراتی طراحی کردند که می‌تواند مانع از این کار شود و به ترمیم بافت آسیب‌دیده در ناحیه زخم کمک کند.

تزریق نانوذرات می‌تواند مانع از عکس‌العمل بیش از حد نسبت به زخم در بدن شود، این نتیجه، حاصل پژوهش گروهی از محققان دانشگاه میشیگان است که نشان می‌دهد از این راهبرد می‌توان برای جلوگیری از آسیب به نخاع و معلول شدن بیمار استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی از این راهبرد روی موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند؛ نتایج نشان داد که نانوذرات قادر به درمان بیمار هستند. لونی شیا از محققان این پروژه می‌گوید: «در این پژوهش ما ثابت کردیم که نانوذرات می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و موجب پاسخ درمانی شوند.»

در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن ناحیه آسیب‌دیده را تمیز کرده و با از بین بردن ذرات باقی مانده از زخم، موجب آغاز فرآیند ترمیم می‌شود. اما سیستم عصبی مرکزی توسط یک دیوار محافظ از گزند عوامل بیرونی محافظت می‌شود. در صورت آسیب ‌دیدن نخاع این سد شکسته شده و سلول‌های سیستم ایمنی بدن می‌توانند التهاب زیادی در این بخش ظریف و حساس ایجاد کنند. این موضوع موجب مرگ نرون‌ها شده و به پوسته عایق سیستم عصبی آسیب می‌زند.

پیش از این محققان از تزریق موادی نظیر استروئیدها برای جلوگیری از این کار استفاده می‌کردند که عوارض جانبی زیادی دارد. برای حل این مشکل، محققان نانوذراتی طراحی کردند که مانع از هجوم سلول‌های ایمنی بدن به زخم می‌شود. این نانوذرات هیچ دارویی با خود به همراه ندارند و فقط موجب برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های ایمنی بدن می‌شوند. این نانوذرات شبیه به ذرات پسماند سلول بوده و دارای بار منفی هستند؛ بنابراین به سادگی به سلول‌های ایمنی متصل می‌شوند و هیچ اثر جانبی خاصی ندارند.

با کاهش میزان سلول‌های ایمنی در زخم، التهاب به حداقل رسیده و بافت آسیب کمتری می‌بیند. محققان معتقدند که این روش نه تنها برای بیماران مبتلا به زخم نخاعی مناسب است بلکه برای دیگر بیماری‌های التهابی نیز قابل استفاده خواهد بود.