چالش کاهش میزان گوگرد در سوخت مورداستفاده صنعت دریایی و شناورها

چالش کاهش میزان گوگرد در سوخت مورداستفاده صنعت دریایی و شناورها

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، «گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) می‌نماید.

این چالش به‌دنبال حمایت از راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «کاهش میزان گوگرد در سوخت مورد استفاده صنعت دریایی و شناورها» است.

کشتیرانی و حمل‌و‌نقل دریایی عامل انتشار مقادیر زیادی از گازهای گلخانه‌ای و غیرگلخانه‌ای حاصل از سوخت به جو هستند. در این میان آلودگی‌های ناشی از انتشار گازهای غیرگلخانه‌ای به‌ویژه اکسیدهای گوگرد (SOx) در بخش حمل‌و‌نقل دریایی بسیار حائز اهمیت است. به گونه‌ای که مجامع بین‌المللی مثل سازمان ملل و سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) با توجه به نگرانی‌های موجود در زمینه افزایش آلودگی هوا نسبت به تدوین و تصویب مقررات سخت‌گیرانه زیست محیطی در این حوزه اقدام کرده‌اند. از جمله این اقدامات نیز تصویب کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها (کنوانسیون MARPOL) است.  مطابق این قانون با نظارت سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، سوخت گوگرد تمامی شناورها تا سال ۲۰۲۰ در سطح جهان و در مناطق ECA)  Emission Control Area)  (شامل آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا) به ترتیب باید به کمتر از ۵/۰ % و ۱/۰ %  برسد. علاوه بر مخاطرات این گاز برای محیط‌زیست و سلامت انسان در بخش صنعتی نیز آسیب‌های چون خوردگی تجهیزات و غیرفعال شدن کاتالیست‌ها را در پی دارد. از این‌رو کنترل انتشار گاز SO2 سال‌ها است که مورد توجه قرار گرفته است. امروزه در صنعت گوگردزدایی نفت و پتروشیمی یکی از راهکارهای عمده مورد توجه برای افزایش قدرت گوگردزدایی و بهبود کارایی فرآیند در بسیاری از روش‌ها استفاده از فناوری نانو در ساخت ساپورت‌های نانوپروس و مزوپروس کاتالیست و جاذب‌های سطحی است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۳۰ مرداد‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. طرح‌های برگزیده در جریان مرحله دوم به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود به منظور ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی و نهایی تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را دریافت خواهند نمود. دریافت تایید فنی نمونه‌های اولیه در این مرحله منوط به تکمیل مستندات آزمایشگاهی و ارائه نتایج آزمون‌های تعیین شده خواهد بود. برنده نهایی چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه را با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.