افزایش دانش مدیریتی شرکت‌های دانش‌بنیان، کلید رشد مستمر و پایدار

افزایش دانش مدیریتی شرکت‌های دانش‌بنیان، کلید رشد مستمر و پایدار

به اعتقاد مدیرعامل شرکت آریا پلیمر پیشگام، تقویت بنیه مدیریتی شرکت‌های دانش‌بنیان به رشد و توسعه پایدار این شرکت‌ها کمک می‌کند. از این رو، آریا پلیمر پیشگام طی یک سال گذشته به بهبود زیرساخت‌های مدیریتی پرداخته و در این مسیر از کمک مشاوران نیز استفاده کرده است.

محصولات شرکت آریا پلیمر پیشگام در حوزه‌ تولید مستربچ‌های افزودنی است. استفاده از نانوفزودنی‌ها یکی از مؤثرترین روش‌ها به‌منظور بهبود خواص نهایی پلاستیک‌ است. یکی از بزرگ‌ترین معضلات در تولید محصولات پلیمری به‌خصوص در پلیمرهای PP و UPVC، بحث شکنندگی قطعات نهایی مانند لوله، اتصالات، پروفیل و پنل‌ها مخصوصاً در دماهای پایین است که نانوافزودنی شرکت آریا پلیمر پیشگام به‌صورت پودری به‌منظور بهبود مقاومت ضربه‌ لوله‌ها، اتصالات و پروفیل‌های درب و پنجره UPVC و در شکل مستربچ، در بهبود مقاومت ضربه پلی‌اتیلن و پروپیلن به کار می‌روند. مستربچ نانو پایه پلی اولفین برای افزایش مقاومت در برابر خراش‌پذیری سطح از محصولات این خانواده است.

یکی از چالش‌های شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان، کمبود تجربه مدیریت در بدنه تصمیم‌ساز این شرکت‌ها است که در درازمدت می‌تواند روی عملکرد شرکت‌ها تاثیر منفی داشته باشد. محمد علی آبادی فراهانی، مدیرعامل شرکت آریا پلیمر پیشگام معتقد است که بحث‌های مدیریتی یکی از ضرورت‌های آموزشی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مهندس علی‌آبادی می‌گوید: «تا وقتی که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک هستند شاید با سازوکارهای رایج بتوان آن‌ها را مدیریت کرد اما با افزایش تعداد پرسنل و رشد شرکت، نیاز به تقویت زیرساخت‌های مدیریتی است تا توسعه پایدار شکل گیرد.»

مدیرعامل شرکت آریا پلیمر پیشگام درباره عملکرد این شرکت طی سال‌های اخیر درحوزه مدیریت می‌گوید: «ما در یک سال گذشته روی بهبود فرآیندهای رهبری و مدیریت و همچنین استفاده از مشاوران در بخش مدیریت تمرکز داشتیم. تلاش کردیم تا یک پایش از فعالیت سازمان داشته باشیم تا دریابیم که از نظر مدیریتی در چه جایگاهی قرار داریم و برای این کار با کمک مشاوران اقدام به خودارزیابی کردیم تا نقاط ضعف و قوت شناسایی شود. براساس نتایج این پایش، دو پروژه تعریف شد. در پروژه اول فرآیندهای سازمان را به خوبی تعریف کردیم که این کار منجر به تدوین دقیق فرآیندهای سازمان شد. از نرم‌افزار BPMS که یک نرم‌افزار مدیریت فرآیند کسب‌وکار است استفاده کرده تا فرآیندها در سازمان جاری شود که این کار موجب بهبود عملکرد در تمام بخش‌ها و افزایش بازدهی و کیفیت فعالیت‌ها شد.»

مهندس علی‌آبادی درباره پروژه دوم این شرکت می‌گوید: «برای پروژه دوم، اقدام به تعریف چشم‌اندازها، ماموریت‌ها و ارزش‌های سازمان کردیم. با استفاده از کارت امتیاز متوازن (BSC) که یک ابزار مدیریتی برای اجرای راهبردها است از منظرهای مختلف به سازمان نگاه کردیم تا دریابیم که برای رسیدن به نوآوری پایدار چه اصلاحاتی باید انجام شود و چه زیرساخت‌هایی باید تقویت شود. در این راستا اهداف‌ راهبردی تعریف و برای هر هدف شاخصی مشخص شد و برنامه چگونگی رسیدن به این اهدف نیز تدوین شد. بنابراین افراد در سازمان به صورت دوره‌ای ممیزی می‌شوند تا مشخص شود که آیا سازمان رشد مستمر دارد یا خیر.»

به اعتقاد محمد علی‌آبادی فراهانی رشد در سازمان نباید کاریکاتوری باشد یعنی یک بخش بیش از حد رشد کند و باقی بخش‌ها عقب بمانند. مدیریت صحیح می‌توان به رشد و توسعه پایدار کمک کند.