IBM و سامسونگ بیشترین پتنت‌های نانویی را در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده‌اند

IBM و سامسونگ بیشترین پتنت‌های نانویی را در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده‌اند

در سال ۲۰۱۸ شرکت آی بی ام و سامسونگ بیشترین پتنت را در زمینه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده (USPTO) منتشر کرده‌اند ولی از نظر سهم پتنت‌های نانو از کل پتنت‌ها NANOTEK INSTRUMENTS بیشترین سهم را داشته است.

بررسی آماری انجام گرفته از بانک داده Orbit برای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که مجموعاً ۱۹۷۷۳ اختراع در زمینه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا منتشر شده است. از این تعداد اختراع، ۸۴۹۳ مورد اختراع‌های به ثبت رسیده (Granted patents) و ۱۱۲۸۰ مورد مربوط به درخواست‌های ثبت اختراع‌های منتشر شده (Published patent applications) است. اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات‌متحده (USPTO) یکی از مهم‌ترین مراکز ثبت اختراع در سطح جهان شناخته می‌شوند.

بررسی صاحب امتیازان اختراع‌های منتشر شده براساس هر دو نوع اختراع به ثبت رسیده و درخواست‌های ثبت اختراع‌های منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت IBM توانسته است بیشترین اختراع در زمینه فناوری نانو را در USPTO در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده و از این حیث در رتبه اول قرار گیرد. این شرکت در زمینه‌های فناوری از جمله نرم‌افزار و سخت‌افزار فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی آن در آرمونک (Armonk) آمریکا واقع شده است. دو شرکت کره‌ای از زیرمجموعه‌های گروه سامسونگ به نام‌های SAMSUNG ELECTRONICS و SAMSUNG DISPLAY به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند. سه شرکت مذکور در سال ۲۰۱۷ نیز رتبه‌های اول تا سوم را نصیب خود کرده بودند.

۲۰ صاحب امتیاز برتر در زمینه انتشار اختراع در حوزه فناوری نانو در مجموع اختراع‌های به ثبت رسیده و درخواست‌های ثبت اختراع منتشر شده در USPTO در سال ۲۰۱۸ در جدول ۱ نشان داده شده است. همچنین در این جدول سهم اختراع‌های حوزه فناوری نانو از کل اختراع‌های منتشر شده را برای هر صاحب امتیاز نشان می‌دهد. تقریبا ۹۴ درصد از اختراع منتشر شده توسط شرکت NANOTEK INSTRUMENTS در حوزه فناوری نانو بوده است. می‌توان چنین نتیجه گرفت که تقریبا کل فعالیت این شرکت در حوزه فناوری نانو است. پس از این شرکت TSINGHUA UNIVERSITY با ۴۳٫۷۵% و MIT با ۲۰٫۸% به ترتیب بیشترین سهم پتنت نانو از کل پتنت‌ها را دارند.