گرنت ۷٫۹ میلیون دلاری برای توسعه نانوداروی ضدسرطان مغز

گرنت ۷٫۹ میلیون دلاری برای توسعه نانوداروی ضدسرطان مغز

گرنت ۷٫۹ میلیون دلاری برای توسعه نانوذرات چندلایه درنظر گرفته شده تا در نهایت دارویی برای مقابله با سرطان مغز ساخته شود.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) همکاری مشترکی با پژوهشگران بریتانیایی و اروپایی آغاز کردند تا از نانوذراتی که شبیه به عروسک روسی (Russian doll) است، برای درمان سرطان استفاده کنند. این ذرات می‌توانند داروهای مختلف را با هم حمل کرده و آن را درون تومور سرطان مغز رهاسازی کنند.

پاول هوموند از دپارتمان مهندسی شیمی و همکارانش در این تیم تحقیقاتی، فناوری نانوذرات را توسعه دادند و قرار است از آن برای درمان سرطان مغز موسوم به گلیوبلاستوما استفاده شود، سرطانی که به‌عنوان خطرناک‌ترین نوع سرطان مغز شناخته می‌شود.

هوموند با مایکل یافی از دپارتمان مهندسی زیستی قرار است روی ترکیب داروهای مختلف درون یک ذره کار کنند تا در نهایت زمان رهایش و توالی رهایش داروها از ذره مشخص شود.

این نانوذرات دارای پوششی از جنس پروتئینی به نام ترنسفرین است که به نانوذرات کمک می‌کند تا از سد خونی مغز عبور کنند. سد مغز یک غشاء برای محافظت از مغز بوده تا ترکیبات خارجی نظیر دارو نتوانند وارد مغز شوند. با این حال این نانوذرات به‌گونه‌ای مهندسی شده‌اند که بتوانند به این بخش از مغز دسترسی داشته و قادر به رهایش دارو در لایه‌های داخلی مغز باشند. این نانوذرات دارای ساختار لایه‌ای تو در تو است یعنی هر لایه توسط لایه‌ای دیگر محاط شده است، شبیه به عروسک‌های روسی، در نتیجه در هر لایه می‌توان یک نوع دارو را قرار داد.

برای افزایش اثربخشی این دارو، محققان روی سطح آن را با ترکیباتی پوشش دادند که تنها وارد سلول‌های تومور سرطانی در مغز شوند؛ بنابراین سلول‌های سالم دست نخورده باقی می‌مانند و اثرات جانبی دارو به حداقل می‌رسد.

گرنت ۷٫۹ میلیون دلاری برای توسعه این فناوری درنظر گرفته شده است تا توسط این تیم تحقیقاتی از چهار دانشگاه مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

سرطان مغز یکی از سخت‌ترین نوع سرطان‌ها بوده و تنها در یک سال گذشته نزدیک به ۲۵ هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا شدند و از این تعداد ۱۷۵۰۰ نفر جان خود را در همان سال از دست دادند.