به اشتراک‌گذاری فناوری برای توسعه کیت تشخیص طبی نانویی

به اشتراک‌گذاری فناوری برای توسعه کیت تشخیص طبی نانویی

دو شرکت فعال در حوزه آزمون تشخیص طبی قراردادی امضاء کردند تا با به اشتراک‌گذاری توانمندی‌های خود اقدام به توسعه و تولید کیت‌های تشخیص طبی مبتنی بر نانوذرات طلا کنند.

شرکت سونا نانوتک (Sona Nanotech) اعلام کرد که قرارداد همکاری مشترکی با شرکت اکسپدئون منعقد کرده است تا روی توسعه تست‌های تشخیص طبی کار کنند.

براساس این قرارداد همکاری مشترک، قرار است که شرکت اکسپدئون فناوری نانوذرات طلا را به اشتراک بگذارد و شرکت سونا نانوتک نیز خدمات توسعه سنجش جریان جانبی خود را ارائه دهد تا با ترکیب این دو فناوری بتوان درآمد دو شرکت را افزایش داد. این همکاری مشترک امکان توسعه سریع آرایه‌های ایمنی چندگانه پیچیده را فراهم می‌کند تا بتوان این فناوری را مقیاس‌پذیر کرد و آن را به مرحله تولید رساند.

پیش‌بینی می‌شود که بازار سنجش جریان جانبی تا سال ۲۰۲۳ به رقم ۸٫۷ میلیارد دلار برسد که این رقم در سال ۲۰۱۸ در حدود ۶ میلیارد دلار بوده که در این بازه زمانی رشد ۷٫۷ درصدی خواهد داشت. بازار سنجش جریان جانبی شامل بسیاری از شرکت‌ها از جمله تامین‌کنندگان مواد اولیه، تولید و توزیع‌کنندگان در زنجیره تولید می‌شود.

سمت تقاضا نیز در این بازار شامل بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، شرکت‌های داروسازی و زیست‌فناوری می‌شود. بخش عمده‌ای از این بازار مربوط به تشخیص طبی POC است.

تشخیص طبی POC یا تست نزدیک بیمار، یک روش تشخیص طبی است که به پزشک اجازه می‌دهد تا به‌صورت زنده نتایج آزمون را با دقت بالا به‌دست آورد؛ این کار به جای چند ساعت، در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. تست سنجش جریان جانبی به دلیل سرعت بالا و سهولت استفاده، یکی از مهم‌ترین تست‌های به کار رفته در POC است.

سنجش جریان جانبی چندگانه رهیافتی ایده‌آل برای پاسخ به نیاز تست‌های POC است که از آن می‌توان برای بیماری‌های عفونی و بیماری‌های واگیردار استفاده کرد. با این حال چالش‌هایی در بخش توسعه و تولید وجود دارد که موجب محدودیت این فناوری برای ورود به بازار شده‌است.

این چالش‌ها و محدودیت‌ها با این همکاری مشترک میان این دو شرکت رفع خواهد شد و امکان تشخیص هم‌زمان چند عامل با استفاده از تست‌های ارزان قیمت، دقیق و سریع فراهم خواهد شد.