چه کسانی مدال‌های دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو را از آن خود کردند؟

مراسم اختتامیه دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و جمعی از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در محل سازمان پژوهش‌‏های علمی و صنعتی ایران در تاریخ ۲ شهریورماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

پس از یک رقابت سخت و نفس‌‏گیر در سطح کشور، برترین‌‏های دهمین المپیاد علوم و فناوری نانو معرفی شدند و طی مراسم اختتامیه با حضور مقامات ذی‏ربط مورد تقدیر قرار گرفتند. در مراسم اختتامیه در ابتدا محمدرضا زارعی، مدیر باشگاه نانو، گزارشی از فعالیت‌های اخیر باشگاه نانو در زمینه ترویج و آموزش دانش‌‏آموزی فناوری نانو ارائه داد. او با اشاره به اینکه المپیاد امسال در سه مرحله برگزار شد، گفت: «آزمون مرحله اول به صورت تستی با مشارکت ۱۷۰۰۰ دانش آموز برگزار شد. آزمون مرحله دوم به صورت تستی- تشریحی برگزار گردید و در نهایت ۳۱ نفر توانستند به مرحله سوم المپیاد برسند.»
وی در پایان از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بابت تامین جوایز المپیاد و سازمان پژوهش‎های علمی و صنعتی ایران برای همکاری در اجرای المپیاد تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه آقای بُسکابادی، از برگزیدگان دوره دوم المپیاد نانو، درباره تجربیاتش از المپیاد صحبت کرد. وی المپیاد نانو را یکی از بهترین تجریبات در زندگی خود عنوان کرد و گفت: «مهم‌تر از مدال، ادامه مسیر دانش‎آموزان خواهد بود. ما امروز دور هم جمع شدیم تا قهرمان بسازیم. قهرمانان افرادی نیستند که با تامین امکانات کافی و تمامی شرایط لازم به سوی قله‏‌هایی راهی شوند که قبل از آن دیگران هم این قله‌‏ها را فتح کرده‌‏اند. بلکه این قهرمان‏‌ها که همان برگزیدگان المپیاد نانو هستند باید با سختی‎ها و مشقت و قبول کاستی‌‏ها، قله‎هایی را فتح کنند که تابحال کسی آنها را فتح نکرده است.»

سپس آقایان قاسمی، معاون کل آموزش و پرورش استان بوشهر و مهدی نامدار، معاون آموزش متوسطه استان کردستان گزارشی از فعالیت‎های آموزش و پرورش این استان‌ها در حوزه فناوری نانو ارائه کردند. لازم به ذکر است که این استان‌ها از نظر آموزش فناوری نانو در کشور جزو پیشگامان این حوزه محسوب‏ می‏‌شوند و از استان‌‏های برتر در دهمین دوره المپیاد علوم و فناوری نانو بوده‌‏اند.
در بخش بعدی مراسم، دکتر سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن تشکر از مجریان برگزاری این دوره از المپیاد و همچنین والدین دانش‌‏آموزان شرکت‏‌کننده در این المپیاد به این موضوع اشاره کرد که طبق پیمایشی که در سال ۱۳۹۷ انجام شده است، ۸۵ درصد از مردم ایران با فناوری نانو آشنا هستند و این امر تا حد زیادی به واسطه ترویج و آموزش نانو در سطح دانش‌‏آموزی به‌دست آمده است. وی افزود: «کشور ما از نظر فناوری نانو دچار پوکی استخوان نخواهد شد زیرا در حوزه آموزش و تربیت دانش‌آموزان در حوزه فناوری نانو سرمایه‌گذاری‌‏های گسترده‏‌ای انجام شده است و این دانش‌آموزان نه تنها از نظر دانش تئوری، بلکه از نظر عملی نیز در آزمایشگاه‌‏های فناوری نانو در سطح کشور آموزش دیده‌اند.»
دکتر سرکار اضافه کرد: «امروز ایران از نظر تولید علم نانو، در رتبه چهارم دنیا قرار دارد. کشورهایی که در این زمینه از ایران بالاتر هستند، کشورهایی مانند آمریکا، چین و هند هستند که جمعیتی بسیار بیشتر از ایران دارند. این کشورها علاقه بسیار زیادی به آموزش فناوری نانو در سطح دانش‌آموزی نشان داده‌اند و برای دریافت و یادگیری از تجارب ایران در این زمینه ابراز تمایل کرده‌‏اند و با استفاده از محتوا و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو ساخت ایران، ۱۰ آزمایشگاه آموزشی فناوری نانو در کشور چین توسط شرکت‌‏های ایرانی تجهیز شده است.»
در بخش بعدی خانم دکتر مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، ضمن ارائه تاریخچه‌‏ای از المپیادهای جهانی و کشوری افزود: «المپیادهای نانو و سلول‌های بنیادی، المپیادهای نوظهوری هستند که برای حوزه‌های فناورانه طراحی و اجرا شده‌‏اند. ایران کشوری است که زودتر از باقی کشورها برای آموزش فناوری در بخش دانش‌آموزی گام برداشته است و امیدواریم ایران با این پشتوانه بتواند دبیرخانه دائمی المپیاد‌های فناورانه باشد.»
در ادامه مراسم برگزیدگان دهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو معرفی شده و از آن‌ها تقدیر به‌عمل آمد.
اسامی دارندگان مدال‏‎های طلا، نقره و برنز این المپیاد به شرح زیر است:

مدال

نام

نام‌خانوادگی

استان

شهرستان

طلا

هانیه رییسی اصفهان اصفهان
سیده کیانا قریشی کاوردی هرمزگان بندرعباس

نقره

درسا ماه نسایی گلستان گرگان
علیرضا غیاثیان آرانی اصفهان کاشان
ساینا ملکی مازندران ساری
محمدجواد اصغری منصورآباد آذربایجان شرقی عجب شیر
اسماء عظیمی فرد آذربایجان شرقی تبریز
سیدعلیرضا موسوی انیجدان بوشهر بوشهر
فاطمه جابری خواه خراسان رضوی نیشابور

برنز

یاسمن تیموری خراسان رضوی مشهد
مریم نوشادی فارس شیراز
علی میرزا محمد تهران تهران
مهکامه علی نژاد مازندران رامسر
موژان پهلوانی کردستان سنندج
نسرین خرم آبادی اصفهان آران و بیدگل
محمد جعفر آقاسیان مازندران بابل
برزان امیری کردستان دهگلان
آریا فرزانه فرد هرمزگان بندرعباس
نگین دیگ زاده هرمزگان بندرعباس
امیر غلامی ایلام ایلام
رقیه غلامزاده خراسان رضوی مشهد
علی رجبی خراسان جنوبی بیرجند
پارسا فرخی البرز کرج
محمد مهدی شریفی فارس شیراز
هیژا حسامی کردستان سنندج
ادیب سبحانی کردستان سنندج
محمد متینی آذربایجان شرقی مراغه
سیدرضا موسوی حقیقی بوشهر دشتستان
مهیمن ژولیده کردستان سنندج
آیناز رحیمی کردستان سنندج
محمدآرمند آبدارزاده کردستان سنندج

این افراد علاوه بر دریافت مدال‌های طلا، نقره، برنز و لوح تقدیر، به‌ترتیب هدیه نقدی به مبلغ ۲ و نیم میلیون تومان، ۱ و نیم میلیون تومان و پانصد هزار تومان نیز از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت کردند. به‌علاوه طبق توافقات صورت گرفته با بنیاد ملی نخبگان، این افراد از مزایا و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان مطابق با آیین‌‏نامه‏‌های مربوطه بهره‌مند می‌شوند. بر این اساس، برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو علاوه بر دریافت لوح تقدیر، همانند برندگان بخش دانش‌آموزی جشنواره‌ی خوارزمی و طبق شیوه‌نامه‌ی بنیاد ملی نخبگان از امتیاز فعالیت‌های نخبگانی و جوایز نقدی نیز برخوردار خواهند شد. برگزیدگان می‌توانند در زمان ثبت درخواست خود در سامانۀ اطلاعاتی بنیاد (به نشانی www.sina.bmn.ir)، حکم برگزیدگی خود را نیز بارگذاری کنند تا امتیاز آن برای ایشان مطابق مقررات تسهیلِ موردنظر، اعمال شود.