روایت تجاری‌سازی نانومحصولی که در پروژه ایران مال استفاده شد

روایت تجاری‌سازی نانومحصولی که در پروژه ایران مال استفاده شد

دکتر زهرا مزروعی ایده ساخت نانوعایق صوتی را وارد برنامه نانومچ می‌کند و با حمایت این برنامه می‌تواند نمونه اولیه محصول خود را بسازد. در نهایت این محصول توسط شرکت نگین رز مورد حمایت صنعتی قرار می‌گیرد و تجاری‌سازی آن انجام می‌شود. این عایق در پروژه‌های مختلفی نظیر ایران مال مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر زهرا مزروعی فناور طرح عایق صوتی در دوران دانشجویی در مقطع دکتری به ایده ساخت عایقی می‌اندیشید که می‌توانست در صنعت کاربردهای وسیعی داشته باشد. این ایده‌ بعدها وارد برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو (نانومچ) شد و در این مسیر به بلوغ رسید به طوری که امروز در یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی ایران (ایران مال) از این عایق نانویی استفاده می‌شود.

زهرا مزروعی، دانش‌آموخته رشته مهندسی نساجی از دانشگاه صنعتی اصفهان، درباره این پروژه می‌گوید: «ایده اولیه کار از زمان تعریف پروژه دکتری بود البته قبل از آن توسط استاد راهنما در این رابطه تحقیقاتی انجام شده بود. اگرچه محصول حاضر با آنچه در آن پروژه تحقیق شد متفاوت است اما ایده محصول صنعتی از ابتدا وجود داشت. اطلاعات کافی و دقیق کسب شده در رابطه با این نانومواد سبب موفقیت در گام‌های بعدی شد.»

وی درباره آشنایی با نانومچ می‌گوید: «وقتی دانشجوی دکتری بودم، برای دریافت حمایت ستاد نانو از پروژه‌های دانشجویی اقدام کردم و در جریان حمایت‌های ستاد از پروژه‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی دارند، قرار گرفتم و زمانی که برای دریافت تأییدیه نانومقیاس اقدام کردم، پتانسیل‌های پروژه را دیدند و برنامه نانومچ را به ما معرفی کردند. پس از آن با ارسال طرح وارد برنامه نانومچ شدیم. برنامه نانومچ هیچ چشم‌داشت مادی و حقوقی نسبت به طرح فناور ندارد و واقعا یک تسریع‌کننده و حامی برای فناور در مسیر رسیدن به هدف است. در نانومچ خیلی فعالیت‌ها زیاد بود و پیش از اتمام کار فعلی، کار بعدی برنامه‌ریزی و شروع می‌شد. فناورهایی که هر دوره وارد برنامه می‌شدند کنار هم بودند و با هم جلو می‌رفتند؛ تمام جلسات، برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها باحضور تیم نانومچ برگزار می‌شد. نانومچ به تجاری‌سازی طرح‌ها کمک زیادی کرد و من نیز از این تیم برای توسعه محصول استفاده کردم.»

دکتر مزورعی درباره سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه لازم برای تجاری‌سازی طرح می‌گوید: « دکتر خدامی استاد پروژه بنده از مشاورین شرکت نگین رز بودند و از طریق وی با شرکت نگین رز آشنا شدم و همین موضوع مقدمه‌ای برای انعقاد قرارداد همکاری با این مجموعه شد. از عواملی که باعث شد مذاکره با شرکت نگین رز به انعقاد قرارداد منتهی شود، اعتماد به نفس و آمادگی تیم فنی پروژه بود که از نتایج تحقیقات دقیق علمی، فنی، اقتصادی و علاوه بر آن تولید و اثبات کارایی محصول در مقیاس نیمه‌صنعتی با حمایت نانومچ نشات می‌گرفت. خیلی صادقانه بگویم سرمایه‌ اولیه من، سرمایه‌ای بود که نانومچ بعد از اولین نمایشگاهی که شرکت کردیم و پروژه بازخورد خوبی داشت، به ما تخصیص داد. با حمایت‌هایی که انجام شد، توانستیم طرح را توسعه دهیم؛ حدود ۳۰۰ متر نمونه به صورت مداوم طی سه نوبت، با اجاره یک خط صنعتی از یکی از کارخانجات مرتبط تولید شد. با اطلاعات جامع و کافی در این زمینه و محصولی با حداکثر کارایی با نگین رز وارد مذاکره شدیم و پس از توافق که همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه نانو بود، تیم مدیریتی رز از غرفه نانومچ بازدید کرد و قرارداد در نمایشگاه منعقد شد که از شیرین‌ترین و در عین حال پر استرس‌ترین خاطرات من در برنامه نانومچ بود.»

به اعتقاد دکتر مزروعی، در حال حاضر این عایق صوتی نانویی تنها عایق صوتی کاملا بومی کشور است که دارای گواهی فنی مرکز تحقیقات راه و مسکن بوده و این محصول نوپا در یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی خاورمیانه یعنی ایران مال مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون‌های عملکردی که پس از نصب عایق صوت به صورت میدانی توسط مجموعه ایران مال انجام شده تا عملکرد آکوستیکی محصول را مورد سنجش قرار دهند، کاملا عملکرد این محصول را تایید می‌کنند.

دکتر مزروعی به محققان و علاقه‌مندان توصیه می‌کند که ایده‌های خود را دنبال کنند. وی معتقد است که ایده به تنهایی و بدون سعی به جایی نمی‌رسد و حتما باید تیم‌سازی انجام شود و در این مسیر نیاز به مشاوره با افراد متخصص نیز است.