ثبت پتنت مربوط به نانوافزودنی استخراج نفت

ثبت پتنت مربوط به نانوافزودنی استخراج نفت

شرکت نیسان کمیکال پتنت مربوط به نوعی نانوافزودنی را در آمریکا به ثبت رسانده است. این افزودنی حاوی نانوذرات بوده و از آن برای بهبود کارایی استخراج نفت از مخازن استفاده می‌کنند.

شرکت نیسان کمیکال (Nissan Chemical) اولین پتنت خود را در آمریکا با عنوان Hydrocarbon Formation Treatment Micellar Solutions به ثبت رساند. این پتنت مربوط به نوعی افزودنی نانویی موسوم به nanoActiv است.

nanoActiv یک افزودنی مایسلی محلول است که در آن از نانوذرات استفاده شده است. در این محصول از ترکیب نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم، یک حلال آلی و چند سورفاکتانت استفاده شده است. این فناوری به‌طور موثر برای غلبه بر مشکلات ناشی از افزایش اشباع آب و کاهش تحرک هیدروکربن‌ها در چاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

جان سوث‌ول از مدیران شرکت نیسان می‌گوید: «این محصول با استفاده از فناوری‌نانو ساخته شده است و برای این که عملکرد مناسبی داشته باشد باید ابعاد نانوذرات یکنواخت و یکسان باشند، در طول فرآیند از هم جدا قرار گیرند و به هم نچسبند. البته این کار در حضور آب ‌نمک چالش‌برانگیز است، ما برای حل این مسئله از ذرات نانواکتیو مقاوم در برابر آب نمک استفاده کردیم که سطح آن اصلاح شده است. بنابراین، می‌توان ذرات را در شرایط بسیار سخت چاه و مخازن از هم دور نگه داشت.

nanoActiv موجب می‌شود تا بتوان به حفره‌های بسیار کوچک در عمق زمین دست پیدا کرد و با این کار نفت و هیدروکربن‌هایی که در این منافذ باقی مانده‌اند به بیرون رانده می‌شوند. با استفاده از این فناوری، کارایی فرآیند در مدت زمان بسیار کوتاهی به شدت افزایش می‌یابد.

بنابراین، ترکیب نانواکتیو موجب افزایش تولید نفت می‌شود؛ به ویژه در نواحی که شبکه‌هایی از منافذ زیرزمینی در اعماق زمین وجود دارد، موجب کاهش بهره استخراج می‌شوند.

ویلیام اسمیت از مدیران شرکت نیسان می‌گوید: «نانوذرات تولید شده شرکت نیسان گزینه مناسبی برای صنعت نفت است. این پتنت گامی رو به جلو برای توسعه فناوری نانواکتیو است. محصولات نوآورانه ما برای تجارت نفت و سوخت به‌طور مداوم در حال بهبود است.»