فناوری نانو به افراد متبلا به آلرژی غذایی کمک می‎کند

فناوری نانو به افراد متبلا به آلرژی غذایی کمک می‌کند

شرکت سنسوجنیک (SensoGenic) موفق به ساخت دستگاه قابل حملی شده که به افراد مبتلا به حساسیت غذایی کمک می‌کند تا مواد غذایی آلرژی زا را به سرعت تشخیص دهند.

برچسب‌های مواد غذایی، اغلب هشدارهای آلرژی گمراه کننده دارند. این موضوع باعث شده که این برچسب‎ها از نظر خریداران دارای آلرژی غذایی غیرقابل اطمینان شوند. دستگاه قابل‌حمل شرکت سنسوجنیک می‌تواند مواد غذایی آلرژی‎زا را تشخیص داده و جان افراد را نجات دهد. این دستگاه جدید به مصرف کنندگان آگاه و هوشیار اجازه می‌دهد تا خودشان غذا را کنترل کنند و مطمئن شوند که مواد تشکیل‎دهنده غذا برای مصرف آن‌ها بی‎خطر و ایمن است.

آلرژی‌های غذایی در سراسر جهان در حال افزایش است و به یک مشکل فزاینده، به ویژه در کشورهای توسعه‎یافته تبدیل شده است. گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ایالات‌متحده نشان می‌دهد که شیوع آلرژی غذایی در کودکان بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ به میران ۵۰ درصد افزایش ‌یافته است. به طور خاص، آلرژی بادام‌زمینی خطرناک است و بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ شیوع آلرژی بادام‌زمینی یا آجیل درختی (tree nut) در میان کودکان ایالات‌متحده سه برابر شده است.

شرکت سنسوجنیک حسگر زیستی مواد غذایی آلرژی‎زا را به صورت قابل‎حمل، دستی و آسان برای استفاده ایجاد کرده است. این محصول مبتنی بر دانش نانو فناوری پیشرفته و دارای ثبت اختراع برای اندازه‎گیری دقیق پروتئین موردنظر است.

این دستگاه دارای پدهای یک‌بار مصرف است که مقدار کمی از غذا روی آن قرار می‎گیرد. سپس دستگاه با استفاده از سلولز، که به ماده آلرژی‎زا بالقوه متصل شده و امکان تشخیص را فراهم می‎سازد، نمونه را آنالیز می‌کند. این دستگاه در مدت سه دقیقه به یک تلفن هوشمند که با آن جفت (pair) شده است، پاسخ می‌دهد.

این محصول هنوز در مرحله توسعه است و شرکت در حال حاضر مشغول ساخت نخستین نمونه اولیه کاربردی است. قرار است تا سال ۲۰۲۲ این طرح در ایالات‌متحده به تولید انبوه برسد. قیمت خرده فروشی برنامه‌ریزی‌شده برای این دستگاه ۱۹۹ دلار است و هر کدام از پدهای تست یک‌بار مصرف اختصاصی نیز ۹۵ سنت هزینه خواهد داشت.