تصاحب یک استارت‌آپ نانویی برای تقویت کسب‌و‌کار

تصاحب یک استارت‌آپ نانویی برای تقویت کسب‌و‌کار

استارت‌آپ مگ‌اسمبل (MagAssemble) توسط یکی از فیزیک‌دانان دانشگاه کارولینای جنوبی راه‌اندازی شد و در نهایت این استارت‌آپ توسط شرکت تورلبز (Thorlabs) خریداری شد. خرید یک شرکت استارت‌آپی فعال در زمینه ساخت تجهیزات نانو اپتیک، به تورلبز این امکان را می‌دهد تا ادامه همکاری‌های بین صنعت و دانشگاه را تقویت نماید.

کراوفورد در سال ۲۰۰۵ وارد دانشگاه کارولینای جنوبی شد و تحقیقات در حوزه فناوری‌نانو را اغاز کرد. نتیجه این تحقیقات، ارائه فناوری اسمبل کردن نانوذرات مغناطیسی بود که منجر به تاسیس استارت‌آپ مگ‌اسمبل شد. کراوفورد با توجه به تجارب تحقیقاتی گسترده در زمینه فناوری «درایو دیسک»، پروژه‌ای برای توسعه فرآیند ساخت جدیدی مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی کلید زد. با مشخص شدن علاقه‌مندی صنعت به این پروژه، استارت‌آپ مگ‌اسمبل، با همکاری چند تن از فارغ‌التحصیلان دانشکده فیزیک این دانشگاه، به‌ویژه «لانگفی یه» که از دانشجویان دکتری کرافورد بود، متولد شد. موفقیت‌های این استارت‌آپ، موجب شد تا تورلبز که از شرکت‌های بزرگ و برجسته اپتیک و فتونیک در جهان است، اقدام به خریداری این شرکت کند.

کراوفورد درباره خصوصیات فناوری ابداعی خود می‌گوید: «فناوری ساخت سنتی برای تولید میکرو و نانواپتیک‌ها، بسیار پرهزینه است. از آنجا که اندازه دستگاه‌های فتونیک، به طول‌موج نور (۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر) گره خورده، مقیاس‌گذاری‌های مرسوم برای مدارهای یکپارچه را نمی‌توان برای چنین دستگاه‌هایی بکار گرفت. اینجا است که روش ابداعی مگ‌اسمبل وارد می‌شود».

گفتنی است، فرآیند پتنت شده این استارت‌آپ که اصطلاحاً «Pattern Transfer Nano-Manufacturing» نام دارد، برای ساخت سفارشی اجزای مختلف اپتیکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای متنوعی در حوزه‌های مختلف، اعم از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، ارتباطات فیبر نوری و تصویربرداری‌های پیشرفته دارد. علاقه‌مندی شرکتی مانند تورلبز برای جذب این استارت‌آپ، می‌تواند بودجه کافی برای توسعه این فناوری را برای دکتر کرافورد و همکارانش فراهم آورد. این فروش موفقیت‌آمیز، تأییدی بر موفقیت مرکز تحقیقات فیزیک نانومقیاس دانشگاه، در تجاری‌سازی فناوری‌های دانشگاهی است که می‌تواند مثالی بارز از کارآفرینی دانشگاهی باشد.

لازم به ذکر است که تورلبز، ارتباطات خود با دانشگاه را حفظ نموده و حتی فضایی برای گرد هم آمدن محققین و دانشجویان فراهم آورده است. این شرکت، در ماه می سال جاری میلادی نیز، یک استارت‌آپ دیگر به نام «Cirtemo» را تحت مالکیت خود درآورد. مدیرعامل استارت‌آپ مذکور، «جیسون ویلیامز» نام دارد که در روند توسعه فناوری ابداعی «مگ‌اسمبل» نیز، با این شرکت همکاری داشته است.