تدوین دستورالعمل ایمنی نانومحصولات کشاورزی در هند

تدوین دستورالعمل ایمنی نانومحصولات کشاورزی در هند

دولت هند درفت اولیه دستورالعمل نظارت بر نانومحصولات کشاورزی را آماده کرده است تا بتواند با استفاده از آن روی ایمنی این نانومحصولات نظارت کند.

فناوری‌نانو در حال پشتیبانی از بازار کشاورزی هند است تا محصولات با کارایی بالاتر و هزینه کمتر ارائه شود. با افزایش دامنه تجاری‌سازی این فناوری، دولت هند قصد دارد مقرراتی برای ساماندهی سریع مسائل ایمنی در به‌کارگیری این فناوری وضع کند.

این قوانین قصد دارد روی گستره‌ای از نانومحصولات مورد استفاده در بخش کشاورزی نظارت داشته باشد تا مانع از بروز مشکلات زیست‌محیطی و سلامتی شود. این نانومحصولات شامل ترکیباتی هستند که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند تا اهداف مشخصی را دنبال کنند. برای مثال، میکروب‌ها و آفت‌ها را از بین ببرند، موجب رشد بهتر گیاهان شوند، باعث غذارسانی بهتر به محصولات کشاورزی شوند و کارایی بسته‌بندی و ذخیره‌سازی را افزایش دهند.

دپارتمان زیست‌فناوری زیر نظر وزرات علوم و فناوری هند اعلام کرد که درفت اولیه دستورالعمل ارزیابی نانومحصولات مورد استفاده در بخش کشاورزی آماده شده است. از تمامی بخش‌ها نظیر سازمان‌های دولتی، موسسه‌ها، صنایع و محققان در این دستورالعمل درخواست شده تا همکاری لازم را برای ارتقاء ایمنی انجام دهند.

این دستورالعمل دپارتمان زیست‌فناوری با هدف ارتقاء کمی و کیفی تجاری‌سازی نوآوری‌های مبتنی بر فناوری‌نانو تهیه شده است. همچنین این دستورالعمل به دنبال اطمینان از ایمنی محصولات است. در بخشی از این دستورالعمل آمده است: خواص منحصربه‌فرد نانوذرات موجب بروز رفتار سمی این مواد برای انسان و محیط‌زیست می‌شود. این دستورالعمل برای ارزیابی نانومحصولات در بخش کشاورزی و مواد غذایی است.

در حال حاضر هیچ دستورالعمل بین‌المللی برای نانومحصولات کشاورزی وجود ندارد، البته مقررات محدودی برای نانومواد وجود دارد که توسط سازمان‌هایی نظیر بهداشت جهانی تهیه شده است که به موضوع ایمنی و سلامتی می‌پردازد.

نوآوری‌های جدید، کار تهیه یک دستورالعمل جهانی را دشوار می‌کند، دستورالعملی که بتواند پارامترهای جهانی برای ارزیابی نانومحصولات ارائه دهد.

دپارتمان زیست‌فناوری هند با انتشار این درفت، گامی در این مسیر برداشته است. پیش از این، این دپارتمان دستورالعملی برای نانومحصولات دارویی تهیه کرده بود.