کنسرسیومی برای حل مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مرغ‌ها با فناوری‌نانو

کنسرسیومی برای حل مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مرغ‌ها با فناوری‌نانو

کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های بریتانیایی و چینی به رهبری شرکت ای‌جی‌ای‌ نانوتک در حال انجام پروژه‌ای با بودجه یک میلیون پوند هستند تا از فناوری‌نانو برای حل مشکل مقاومت آنتی‌بیوتیکی در طیور به ویژه مرغ استفاده کنند.

ای‌جی‌ای نانوتک (AGA Nanotech) یک شرکت بریتانیایی متخصص در حوزه فناوری‌نانو است. این شرکت اعلام کرد که وارد تحقیقات در بخش استفاده از نانومواد در جلوگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مرغ‌ها شده است.

این تحقیقات از اوایل ماه فوریه ۲۰۱۹ آغاز شد که یک پروژه فشرده ۳۰ ماهه خواهد بود. محققان این شرکت به همراه پژوهشگران موسسه تحقیقات دامپزشکی شانگهای و یک شرکت بزرگ طیور به همراه نهادهایی در بریتانیا در این پروژه مشارکت خواهند کرد. این پروژه صنعتی-دانشگاهی به‌صورت کنسرسیومی اجرا خواهد شد که در آن موسسه‌های تحقیقاتی از اسکاتلند نظیر کالج رورال و مرکز نوآوری عالی لایواستوک نیز مشارکت دارند.

این برنامه یک میلیون پوندی با فراخوان دپارتمان سلامت بریتانیا و وزارت علوم و فناوری چین اجرا شد که به دنبال ارائه نوآوری برای کمک به حل مقاومت آنتی‌بیوتیکی در صنعت دامپروری بوده است. شرکت ای‌جی‌ای و شرکاء آن در این کنسرسیوم در تلاش هستند تا راه‌‌حلی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و از بین بردن مقاومت آنتی‌بیوتیکی در طیور ارائه کنند، مشکلی که یک موضوع جهانی در صنایع بهداشت و درمان و صنعت مواد غذایی است. این پروژه با هدف جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌های رایج در صنعت طیور با مواد آنتی‌باکتریال و ضدمیکروب جدید تعریف شده است.

آدرین فلوز، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ای‌جی‌آی می‌گوید: «گوشت مرغ یکی از منابع رایج پروتئین در جهان است و همه مناطق جهان از این منبع غذایی استفاده می‌کنند. این پروژه تحقیقاتی دارای پتانسیل بالایی است چرا که ما معتقدیم که درصورت موفقیت در این پروژه می‌توانیم فناوری را ارائه کنیم که در همه کشورها قابل استفاده است.»

کالج رورال اسکاتلند اقدام به انجام آزمون‌هایی کرده که مکمل فعالیت‌هایی است که در چین انجام می‌شود. محققان، میکرواورگانیسم‌ها و باکتری‌های موجود در مرغ را بررسی می‌کنند تا نشان دهند روش‌های رایج برای درمان، علائم جانبی خاصی ندارند. عفونت‌های خونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک در انگلستان رو به رشد بوده که به‌طور متوسط از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ با رشد ۳۵ درصدی مواجه است.