تولید گرافن ۸ اینچی توسط استارت‌آپ بریتانیایی

تولید گرافن ۸ اینچی توسط استارت‌آپ بریتانیایی

یک استارت‌آپ نانویی در دانشگاه کمبریج موفق به تولید گرافن به ابعاد ۸ اینچ شده که برای استفاده در صنعت الکترونیک مناسب است. این استارت‌آپ برای تجاری‌سازی این فناوری سرمایه‌ ۲٫۹ میلیون پوندی دریافت کرد و طی ماه‌های آتی اولین محصول این شرکت عرضه خواهد شد.

یکی از شرکت‌های انشعاب ‌یافته از دانشگاه کمبریج موفق به تولید گرافن به قطر ۸ اینچ شده است این ابعاد برای استفاده تجاری در ادوات الکترونیکی مناسب است.

شرکت پاراگراف (Paragraf) در حال تولید قطعات الکترونیکی مبتنی بر گرافن است که می‌تواند در ترانزیستورها استفاده شود، جایی که تراشه‌های مبتنی بر گرافن می‌توانند بیش از ده برابر سریع‌تر از تراشه‌های سیلیکونی کار کنند. در حسگرهای شیمیایی و الکتریکی، گرافن می‌تواند حساسیت دستگاه را ۳۰ برابر افزایش دهد. اولین محصول این شرکت طی ماه‌های آینده به بازار عرضه می‌شود.

گرافن ماده‌ای تک‌لایه از جنس کربن بوده که ساختار لانه‌ کبوتری دارد. این ماده از فولاد مستحکم‌تر، از مس رساناتر و بسیار انعطاف‌پذیر است؛ بنابراین، برای استفاده در حوزه‌های مختلف ایده‌آل است. با این حال دامنه استفاده از این ماده به دلیل مشکلات ناشی از تولید آن در کیفیت و حجم بالا با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. روش معمول برای ساخت گرافن با مساحت بسیار بزرگ، استفاده از کاتالیست‌هایی نظیر مس است که موجب آلودگی گرافن می‌شود و این آلودگی مانع از استفاده از گرافن در صنعت الکترونیک می‌شود.

سرکالین همفریس از مرکز گالیم نیترید در گروه مواد و متالوژی دانشگاه کمبریج به همراه سایمون توماس و ایور گوینی، در سال ۲۰۱۵ روشی برای ساخت گرافن ارائه کردند که به این نیاز صنعت پاسخ می‌داد. در این روش، محققان توانستند ویفرهای گرافنی با کیفیت بالا و قطر ۸ اینچ تولید کنند که نه تنها گروه‌های تحقیقاتی مختلف در جهان را بلکه شرکت‌هایی نظیر اینتل، سامسونگ و آی‌بی‌ام را غافلگیر کرد. این سه محقق در سال ۲۰۱۸ اقدام به تاسیس شرکت پاراگراف کردند. در حال حاضر توماس، مدیرعامل این شرکت بوده و گینه مدیر ارشد فناوری آن است.

پاراگراف برای حمایت از توسعه اولین محصول تجاری خود، بودجه ۲٫۹ میلیون پوندی دریافت کرده است. در حال حاضر ۱۶ نفر در این شرکت مشغول به فعالیت بوده و هشت پتنت نیز توسط این استارت‌آپ به ثبت رسیده است.