استارت‌آپی که از نانوذرات برای بهبود ژن‌درمانی استفاده می‌کند

استارت‌آپی که از نانوذرات برای بهبود ژن‌درمانی استفاده می‌کند

یک استارت‌آپ‌ نانویی، نانوذراتی ساخته که قادر است فرآیند ژن‌درمانی را با اثربخشی بالاتری انجام دهد. با این فناوری، تحریک سیستم ایمنی بدن به حداقل می‌رسد.

سلکتا بیوساینس (Selecta Bioscience) یک استارت‌آپ نانویی است که صاحب پلتفورمی موسوم به Imm TOR است که قابلیت بهبود ژن‌درمانی را دارد و همچنین مانع از عوارض جانبی دارو می‌شود.

بیش از ۱۰۰ داروی تایید شده در آمریکا وجود دارد که عوارض جانبی ایمنی روی برچسب‌های آن‌ها زده شده است. تعداد بی‌شماری دارو نیز هیچ‌گاه به قفسه داروخانه نمی‌رسند چون که عوارض ایمنی ناخواسته‌ای دارند که ممکن است به بیمار آسیب بزند.

بیشتر روش‌های ژن‌درمانی، از ویروس‌ها برای ورود به سلول‌ها استفاده می‌کنند تا در نهایت ویرایش DNA انجام شود. اما ویروس‌ها موجب بروز پاسخ ایمنی در بدن می‌شود که عواقب غیرقابل پیش‌بینی دارند و در برخی موارد مزایای احتمالی درمان را از بین می‌برند.

شرکت سلکتا بیو‌ساینس در تلاش است تا روی یک سیستم مبتنی بر نانوذرات به نام Imm TOR کار کند و از آن برای حل این مشکل استفاده نماید. این شرکت در حال ترکیب کردن فناوری Imm TOR با داروهای زیستی است که می‌تواند باعث پاسخ ایمنی ناخواسته در بدن شود و در نهایت با این کار اثربخشی و ایمنی داروها را ارتقاء دهد.

رابرت لانجر، بنیان‌گذار شرکت سلکتا می‌گوید: «خیلی وقت‌ها شما با یک داروی بسیار موثر روبه‌رو هستید که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و به همین دلیل این دارو رد می‌شود. پاسخ ایمنی بدن ابزاری بسیار خوب برای محافظت از بدن است اما این ابزار می‌تواند در تولید دارو مزاحمت ایجاد کند. ما سامانه‌ای ارائه کرده‌ایم که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تنظیم و فعالیت و پاسخ آن را کم یا زیاد کند.»

بنیان‌گذاران این استارت‌آپ روی نانوساختارهایی کار می‌کردند که مانع از تحریک سیستم ایمنی بدن ‌شود؛ از این رو پس از ارائه این فناوری، اقدام به تاسیس سلکتا کردند. در ابتدا این شرکت با استفاده از نانوذرات، به دنبال فعال کردن سیستم ایمنی بدن بودند اما بعد از این فناوری برای القا تحمل ایمنی استفاده کرد. این نانوذرات زمانی که با ژن‌درمانی ترکیب شوند، می‌توانند مانع از اثرات منفی سیستم ایمنی بدن روی فرآیند درمان شوند.