ترکیب فناوری‌نانو و زیست‌چاپگر برای استفاده در پزشکی

ترکیب فناوری‌نانو و زیست‌چاپگر برای استفاده در پزشکی

شرکت آتر (Aether) با ترکیب فناوری‌نانو و زیست‌چاپگر اقدام به ارائه ابزار جدیدی کرده است. این فناوری برای زیست‌چاپگر سه‌بعدی مواد قابل استفاده است.

آتر یکی از شرکت‌های فعال در حوزه زیست‌چاپگر سه‌بعدی است. این شرکت با همکاری محققانی از دانشگاه کالج لندن و دانشگاه لوفبور اقدام به توسعه فناوری جدیدی برای چاپ سه‌بعدی کردند که در آن از فناوری‌نانو استفاده شده است.

این گروه روی تولید جوهرهای حاوی نانوذرات کار می‌کنند تا بتوانند از این نانوجوهرها برای طراحی استفاده کنند. همچنین این نانومواد را می‌توان برای رهایش دارو و تولید سیستم‌های فعال زیستی استفاده کرد.

این جوهر‌های نانویی می‌توانند به‌عنوان بستری برای چاپ سه‌بعدی مواد زیستی و داربست‌ها استفاده شوند. از این رو این مواد می‌توانند برای طراحی و ساخت محصولات مختلفی به کار گرفته شوند. این شرکت مدعی است که نانوذرات تولید شده برای جوهر به طول‌موج مشخصی پاسخ می‌دهند. بنابراین این ویژگی به محققان اجازه می‌دهد تا از آن‌ها به‌عنوان حامل استفاده کنند و در صورت رسیدن به نقطه‌ای از پیش تعیین شده با استفاده از طول‌موج موردنظر اقدام به منفجر کردن ساختار و رهایش مواد دارویی داخل آن کرد.

ریان فرانکس، مدیرعامل و بنیان‌گذار این شرکت می‌گوید: «ترکیب چاپ سه‌بعدی و فناوری‌نانو سرآغاز نسل جدیدی از تحقیقات پزشکی است. مشکل این است که استارت‌آپ‌های محدودی که در این زمینه وجود دارند بسیار حریص هستند. آن‌ها اهمیت نمی‌دهند که این ابزار در مقابله با سرطان چقدر قوی است، آن‌ها اجازه نمی‌دهند کسی به این فناوری‌ها نزدیک شوند مگر این که میلیون‌ها دلار به آن‌ها پول دهد. ما از این گروگان‌گیری فناوری رضایت نداریم و به دنبال استفاده عمومی از آن هستیم.»

در این پروژه، شرکت آتر موفق به ساخت زیست‌چاپگر سه‌بعدی شد که برای کار در طول موج خاصی برنامه‌ریزی شده است. این شرکت اعلام کرده که در این فناوری از قابلیت‌های یادگیری ماشینی برای بهبود سرعت و تسهیل فرآیند استفاده کرده است.

این شرکت اعلام کرده که نانومواد فعال شده با لیزر می‌تواند برای حوزه‌های مختلف زیستی استفاده شود و از آن برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، شناسایی سرطان و رهایش دارو استفاده کرد.