چاپ لیزری منسوجات نانویی هوشمند در چند دقیقه!

چاپ لیزری منسوجات نانویی هوشمند در چند دقیقه!

پژوهشگران استرالیایی روشی ارزان و سریع برای ترکیب نوعی نانوابرخازن با پارچه ارائه کردند که می‌تواند صنعت منسوجات هوشمند را متحول کند.

نسل جدید منسوجات هوشمند ضدآب با استفاده از چاپ لیزر و در مدت زمان چند دقیقه‌ انجام می‌شود، فناوری منسوجات هوشمند آینده متاثر از دستاوردهای اخیر دانشمندان است. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه RMIT استرالیا روشی برای تولید ارزان قیمت و مقیاس‌پذیر منسوجات هوشمند ارائه کرده که در آن‌ها از ادوات ذخیره‌ساز انرژی استفاده شده‌ ست.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که در مدت زمان سه دقیقه می‌توان پارچه هوشمند در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر تولید کرد که ضدآب بوده و قابل ارتجاع است و در عین حال قابلیت ترکیب شدن با فناوری‌ها جذب انرژی را دارا است.

در این فناوری از ابرخازن گرافنی استفاده شده است که می‌تواند ذخیره‌سازی انرژی را برای مدت طولانی انجام دهد و به سادگی قابل ترکیب شدن با منابع تولید انرژی است و از سوی دیگر می‌توان آن را با استفاده از لیزر درون منسوجات قرار داد.

این گروه تحقیقاتی پیش از این نانوابرخازن را با پیل خورشیدی ترکیب کرده و در نهایت پارچه‌هایی هوشمند با قابلیت تولید انرژی ارائه کرده بودند، پارچه‌هایی که قابل شستشو بود و نیاز انرژی خود را تامین می‌کردند.

صنعت منسوجات هوشمند در حال رشد بوده و کاربردهای متعددی در بخش ارائه لباس‌های هوشمند برای بخش سلامت و دفاعی به‌دست آورده است. منسوجات هوشمند می‌توانند علائم حیاتی بیمار را رصد کرده و آن‌ها را به پزشک مخابره کنند. این منسوجات فرآیند حسگری و ایجاد ارتباط بدون سیم را به سادگی انجام می‌دهند.

در حال حاضر، راهبردهای رایج برای تولید منسوجات هوشمند با مشکلاتی روبه‌رو است؛ برای مثال، باید باتری‌ها به الیاف دوخته شوند که کاری زمان‌بر و پرهزینه بوده و همچنین مشکلاتی نظیر ظرفیت محدود باتری در این منسوجات وجود دارد. از سوی دیگر، رطوبت و تعرق می‌تواند مدار کوتاه ایجاد کرده و عملکرد پارچه را دستخوش تغییر کند.

اما این نانوابرخازن قابل شستشو بوده و انرژی موردنیاز را تامین می‌کند و در عین حال تولید آن در مقیاس انبوه زمان چند دقیقه‌ای نیاز دارد.

محققان امیدوارند که این فناوری بتواند موجب تسریع تجاری‌سازی نسل جدید ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان waterproof and stretchable textile-integrated laser- printed graphene energy storages  در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.