نشست تخصصی فرصت‌های فناوری‌نانو در صنایع دارویی برگزار شد

نشست تخصصی فرصت‌های فناوری‌نانو در صنایع دارویی برگزار شد

با هدف توسعه‌ فناوری نانو در حوزه بهداشت و سلامت، نشست تخصصی فرصت‌های فناوری نانو در صنایع داروسازی با حضور شرکت‌های فعال این حوزه در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما در تاریخ ۲ مهرماه ۱۳۹۸ برگزار شد. ارائه توانمندی‌های نانویی ایران، معرفی محصولات حوزه دارو و سلامت و نشست تخصصی میان شرکت‌ها از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این رویداد بود.

در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فرما ۲۰۱۹، نشست تخصصی فرصت‌های فناوری‌نانو در صنایع دارویی، عصر روز سه‌شنبه ۲ مهرماه ۹۸ در مصلای تهران برگزار شد.

محورهای اصلی در این نشست که با حضور برخی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ فناوری‌نانو و شرکت‌های دارویی برگزار شد، تجهیزات و ماشین‌آلات، نانودارو، آب و پساب بود.

در ابتدای نشست، دکتر علی نجیمی، دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری‌نانو به اهمیت فناوری‌نانو در دنیای پزشکی پرداخت و مواردی از کاهش قیمت و افزایش کارایی محصولات دارویی و پزشکی که با استفاده از فناوری‌نانو ایجاد شده است را مطرح کرد. در ادامه وی به تشریح رشد فناوری‌نانو در ایران پرداخت و گفت: «در حال حضار ۳۵۰۰۰ فارغ‌التحصیل در حوزه فناوری‌نانو در کشور وجود دارد که این حجم از دانش‌آموختگان تاثیر به‌سزایی در رشد این فناوری در ایران دارد.»

دبیر کارگروه صنعت و بازار با اعلام وجود ۲۲۶ شرکت نانویی که بیش از ۶۰۰ محصول را به بازار عرضه‌کرده‌اند از اهداف این ستاد در سال ۱۴۰۴ سخن گفت. در ادامه دکتر نجیمی به معرفی برنامه‌های کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو پرداخت و معرفی فرصت‌های فناورانه و شناسایی و پرداختن به چالش‌های صنعتی را از جمله محورهای اصلی فعالیت این کارگروه عنوان کرد. وی از ۱۹۰۰ تقاضای صنعتی که به ۱۷۶ پروژه موفق ختم شده به عنوان بخشی از کارنامه این کارگروه اشاره کرد و به معرفی تسهیلات و خدمات ستاد نانو به شرکت‌های نانویی پرداخت.

پس از پایان سخنرانی دکتر علی نجیمی، فیلم کوتاهی با عنوان به توان نانو پخش شده که در آن برخی از دستاوردهای صنعتی فناوری‌نانو به زبان ساده تشریح شده بود.

در بخش دوم برنامه‌ها، محسن دوستکام، مدیر توسعه کسب‌وکار حوزه سلامت ستاد نانو به معرفی محصولات و تجهیزات فناوری نانو در حوزه پزشکی و سلامت پرداخت.

دوستکام با برشمردن محصولاتی مانند نانوداروهای ضدسرطان، پمادهای بهداشتی و درمانی، مکمل‌های ضدالتهاب، ماسک‌های فیلتردار نانو، محصولات شوینده و ضدعفونی‌کننده وکیت‌های تشخیص سریع به ظرفیت بالای شرکت‌های فناور این حوزه در تولید محصولات سلامت محور پرداخت و ضمن ابراز تمایل به همکاری با مجموعه های مدعو، از مراکز مرتبط با حوزه پزشکی، بهداشت و سلامت جهت استفاده از محصولات نانو فناوران کشور، دعوت نمود.

در ادامه برنامه، امیر مهرابیان، مسئول واحد تجهیزات ستاد توسعه فناوری نانو و علی زبردستی، کارشناس مسئول حوزه آب و محیط‌زیست ستاد نانو به تشریح توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در بخش تجهیزات، آب و پساب پرداختند.

در بخش پایانی، نشستی میان شرکت‌های فناوری‌نانو حاضر در این برنامه با برخی شرکت‌های دارویی برگزار شد.

لازم به ذکر است نمایندگانی از برخی شرکت‌های نانویی نظیر شرکت فناوران نانومقیاس و اکسیر نانوسینا در این نشست حضور داشتند.