امارات از فناوری‌نانو برای بارور کردن ابرها استفاده کرد

امارات از فناوری‌نانو برای بارور کردن ابرها استفاده کرد

کشور امارات آزمایش‌های خود در زمینه بارور کردن ابرها را با استفاده از فناوری‌نانو آغاز کرده است. این کشور به دنبال تزریق نانومواد به ابرها برای افزایش سطح بارندگی در این کشور است.

امارات متحده عربی روشی مبتنی بر فناوری‌نانو را برای بارور کردن ابرها مورد آزمایش قرار داده است. در این روش نوعی نانومواد روی ابرها اسپری می‌شود تا مشخص شود که آیا این نانومواد از ترکیبات رایج برای بارور کردن ابرها موثرتر است یا خیر. این پروژه در قالب برنامه تحقیقاتی تقویت بارورسازی ابرها انجام شده است.

در این پروژه، ابزار ویژه‌ای برای تزریق روی هواپیما در فرودگاه العین نصب شده و به‌صورت آزمایشی ابرهای منطقه شرق و شمال امارات با استفاده از تزریق این نانومواد باردار شدند.

این مواد نوعی کامپوزیت است که می‌تواند متراکم شدن ابرها را تقویت کند و با استفاده از منور به درون ابرها تزریق می‌شود.

در طول ۵ سال گذشته امارات میلیو‌ن‌ها دلار روی افزایش باروری ابرها سرمایه‌گذاری نموده و تحقیقات بسیاری در این حوزه انجام داده است. این کشور طی بیست سال گذشته ماموریت‌های باروری ابرها را انجام داده و تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۴۰ پرواز برای این کار در امارات انجام شده است.

لیندا زو از محققان دانشگاه خلیفه که یکی از سه برنده اولین برنامه حمایتی مربوط به پروژه باروری ابرها در امارات است می‌گوید که این تیم تحقیقاتی به نتایج این آزمایش امیدوار است. به اعتقاد وی فناوری‌نانو فرصت‌های تازه‌ای برای مهندسی ذرات به‌منظور بارور کردن ابرها ایجاد کرده است که می‌تواند باروری ابرها را با کارایی بالاتر انجام دهد.

تا پیش از این، بلورهای نمک برای این کار استفاده می‌شد، اما این گروه معتقدند که نانومواد توانایی بیشتری برای متراکم کردن ابرها داشته و موجب رشد قطرات آب می‌شود. این گروه منتظر نتایج هستند تا مشخص شود که چقدر این ایده به واقعیت نزدیک است.

مرکز ملی مترولوژی پیش از این اعلام کرده بود که باروری با این روش در آسمان پاک منجر به افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش می‌شود اما در هوای خاکی این رقم ۱۵ درصد است. با توجه به هوای خاکی امارت این گروه احتمال افزایش ۱۵ درصدی در بارش را می‌دهند.