برگزاری مراسم جشن تدوین صدمین استاندارد فناوری نانو در اولین روز نمایشگاه نانو

برگزاری مراسم جشن تدوین صدمین استاندارد فناوری نانو در اولین روز نمایشگاه نانو

۱۸ مهر ساعت ۱۳:۳۰ نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان مراسم جشن تدوین صدمین استاندارد فناوری نانو است تا از دبیران تدوین استانداردهای حوزه فناوری نانو تقدیر شود. لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران با تدوین صد استاندارد دارای رتبه سوم جهان در این حوزه است.

استاندارد به عنوان یکی از الزامات مهم در توسعه فناوری شناخته می‌شود از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو با همکاری سازمان ملی استاندارد طی سال‌های گذشته تلاش داشته تا با تدوین استاندارد در حوزه فناوری‌نانو، نیازهای شرکت‌ها، محققان و فناوران داخل کشور را برآورده سازد.

خانم الهه اسلامی‌پور؛ کارشناس بخش استاندارد ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو درباره تدوین استاندارد طی سال‌های گذشته می گوید: «با توجه به نوظهور بودن فناوری‌نانو، تدوین استاندارد یکی از ضرورت‌های توسعه این فناوری قلمداد می‌شود از این رو از سال ۱۳۸۸ کار روی تدوین استانداردهای ملی در حوزه فناوری نانو آغاز شد. در حال حاضر ۱۰۰ استاندارد ملی در حوزه فناوری‌نانو در چهار بخش اصطلاحات و تعاریف، روش‌های تعیین مشخصات، ایمنی و سلامت، ویژگی‌ها و کارایی محصولات نانومواد تدوین شد و با این آمار ایران رتبه سوم را در بین کشورهای جهان دارد. از این رو مراسم جشنی برای تدوین صدمین استاندارد ملی فناوری‌نانو در حاشیه دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو برگزار می‌شود. در این مراسم از دبیران تدوین استاندارد تقدیر به عمل خواهد آمد.»

این استانداردها از سوی سازمان استاندارد ملی ایران شماره چاپ گرفته‌اند و در سایت سازمان استاندارد و نیز سایت کمیته استانداردسازی نانو قابل مشاهده هستند. دبیران تدوین این استانداردها اغلب اعضای هیئت علمی و نیز متخصصینی از شرکت‌های صنعتی هستند. همچنین در جلسات کمیسیون‌های فنی تدوین اغلب اعضای هیئت‌علمی، شرکت‌ها، کارشناسان سازمان استاندارد و سازمان‌های ذی‌ربط مانند وزارت بهداشت حضور داشتند.

اسلامی‌پور درباره ویژگی‌های استانداردهای تدوین شده می‌گوید: «استانداردهای تدوین شده یا براساس استانداردهای بین‌المللی بودند یا بر مبنای مطالعات و پژوهش‌ها تدوین شده اند در حال حاضر رویکرد جدید تدوین استانداردهای محصول محور هستند که براساس نیاز شرکت‌ها و جامعه تحقیقاتی داخل کشور تدوین می‌شوند.»

دکتر سعید سرکار به همراه دکتر علی بیت‌اللهی و مهندس آزیتا خضرایی مدیر کل دفتر تدوین استانداردهای ملی سازمان استاندارد از سخنرانان مراسم هستند.