خرید لیسانس تولید نانومواد پیشرفته از دانشگاه برای توسعه ابرخازن

خرید لیسانس تولید نانومواد پیشرفته از دانشگاه برای توسعه ابرخازن

فرست‌گرافن لیسانس فناوری تولید گرافن مزین شده با فلز را از دانشگاه منچستر خریداری کرد. این محصول برای تولید ابرخازن قابل استفاده است.

شرکت فرست‌گرافن (First Graphene) اعلام کرد که موفق به امضاء قراردادی به‌منظور گرفتن لیسانس یک فناوری از دانشگاه منچستر شده است. این لیسانس مربوط به فناوری پتنت شده‌ای است که در آن از یک فرآیند الکتروشیمیایی برای تولید گرافن تزیین شده با اکسیدفلزی استفاده می‌شود. این ماده هیبریدی می‌تواند برای تولید ابرخازن‌ها استفاده شود.

ابرخازن‌ها دارای دانسیته انرژی بالایی بوده و می‌توانند چرخه شارژ/دشارژ زیادی را داشته باشند و در عین حال سرعت شارژ آنها بسیار بالا است. پیش‌بینی می‌شود که بازار ابرخازن‌ها هر ساله رشد ۲۰ درصدی را تجربه کند و در سال ۲۰۲۲ به رقم ۳٫۱ میلیارد دلار استرالیا برسد. البته رشد بازار ابرخازن‌ها به مواد با عملکرد بالا وابسته است و فقدان چنین موادی از عوامل محدود کننده بازار است. مهم‌ترین این مواد، نانومواد کربنی متخلخل هستند که ظرفیت ۵۰ تا ۱۵۰ فاراد بر گرم دارند. محققان دانشگاه منچستر موفق به ارائه نانوموادی شدند که می‌تواند تا ۵۰۰ فاراد بر گرم ظرفیت داشته باشد؛ بنابراین می‌توان از این مواد برای بهبود ابرخازن‌ها استفاده کرد.

فرآیند تولید با استفاده از روش‌های الکتروشیمیایی رایج در صنعت است در نتیجه می‌توان این روش را برای تولید صد تن در سال به کار گرفت.

رابرت دریف و یان کینلوچ از دانشگاه منچستر نشان دادند که چگونه می‌توان مواد متخلخل با ظرفیت بالا تولید کرد به طوری که برای تولید آن بتوان از فرآیندهای الکتروشیمیایی رایج و گرافیت به‌عنوان ماده خام استفاده کرد. در این فناوری از یون‌های فلزات انتقالی برای تزیین سطح گرافن استفاده می‌شود.

این مواد توسط شرکت فرست‌گرافن می‌تواند به تولید انبوه برسد. این که در این روش ماده با استفاده از روش الکتروشیمیایی روی سطح رشد می‌کند یک مزیت محسوب می‌شود چرا که پیش از این تنها ترکیب گرافن و مواد اکسیدفلزی برای این کار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دریف برای توسعه این فناوری از حمایت مالی انجمن علوم فیزیک و مهندسی استفاده کرده است. شرکت فرست گرافن قصد دارد تا در قدم اول یک کیلو از این محصول را به‌صورت پایلوت تولید کند.