شرکت نانواسپکترا بایوساینس

استفاده از نانوذرات طلا برای درمان سرطان پروستات

شرکت نانواسپکترا بایوساینس (nospectra BNaiosciences) از انتشار نتایج اولیه نخستین آزمایش بالینی تخریب موضعی نورگرمایی بافت تومور پروستات با استفاده از نانوذرات طلا خبر داد.

شرکت نانواسپکترا بایوساینس، یک شرکت تجهیزات پزشکی پیشگام در استفاده نوین از نانوپزشکی برای تخریب حرارتی انتخابی بافت از انتشار اولین داده‌های انسانی درمان AuroLase این شرکت، برای تخریب کانونی بافت تومور پروستات خبر داد. نتایج اولیه این مطالعه در مقاله‌ای تحت عنوان «تخریب نورگرمایی موضعی سرطان پروستات با استفاده از نانوپوسته طلا در یک مطالعه دستگاه اولیه بالینی» در مجموعه مقالات معتبر آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شد.

مطالعه کلی چند سایتی که توسط شرکت Nanospectra Biosciences حمایت مالی شده است، از نانوذرات طلا-سیلیس (GSN; gold-silica nanoparticles) برانگیخته با لیزر در ترکیب با تصویربرداری MRI چند قطبی (mpMRI; multiparametic MRI) / فیوژن فراصوت (US)، استفاده می‌کند تا از نظر کانونی تومورهای پروستات درجه کم تا متوسط را تخریب کند. GSN برای جذب نور مادون‌قرمز نزدیک در طول‌موج‌های شفافیت بالای بافت طراحی شده است که انرژی نور را به گرما تبدیل می‌کند و یک استراتژی جدید مبتنی بر نور و بسیار موضعی برای درمان سرطان پروستات ارائه می‌نماید که اثرات عوارض جانبی درمان را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

دکتر Naomi J.Halas، استاد بیوفیزیک دانشگاه رایس، مخترع GSN و یکی از بنیانگذاران اصلی شرکت Nanospectra Biosciences گفت: «من و Jennifer West، مهندس زیست دانشگاه دوک، تقریباً ۲۰ سال پیش، توسعه نانوپوسته‌های طلا-سیلیس را آغاز نمودیم. ما نشان دادیم با تغییر ضخامت پوسته بیرونی طلا، می‌توانیم نانوپوسته‌ها را تنظیم کنیم تا با طول موج خاصی از نور در تعامل باشند. با تنظیم رزونانس فراتر از مریی و داخل ناحیه مادون‌قرمز نزدیک، ما راه را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها در نانوپزشکی باز کردیم.»

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان تشخیص‌داده شده است و دومین عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در مردان است. دستگاه آزمایشی بر روی ۱۶ نفر اول ثبت‌نام شده دانشکده پزشکی کوه سینا که تشخیص داده شده بود به سرطان پروستات موضعی درجه کم تا متوسط مبتلا هستند، آزمایش شد و این مطالعه داده‌های اثربخشی و ایمنی را گزارش می‌دهد.

پس از تزریق GSN و تخریب لیزر هدفمند، بیماران طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت، تحت MRI پروستات و به دنبال بیوپسی فیوژن هدفمند بعد از عمل mpMRI/US سه و ۱۲ ماهه و همچنین بیوپسی سیستماتیک ۱۲ هسته‌ای استاندارد طی ۱۲ ماه قرار گرفتند. تخریب لیزر کانونی با واسطه GSN با موفقیت در ۹۴ درصد از بیماران (۱۵ از ۱۶ بیمار) به دست آمد. در پایان مطالعه یک ساله، نتایج تومور برای ۸۷/۵ درصد (۱۴ مورد از ۱۶) منفی بود که توسط آسیب‌شناسی نیز تأیید و نتایج درمان، موفقیت‌آمیز درنظر گرفته شد.

دکتر اردشیر راستی‌نژاد؛ نویسنده اصلی این مطالعه و پژوهشگر در بخش ارولوژی مدرسه پزشکی آیکان در کوه سینا گفت: «این اولین مورد در مطالعه دستگاه آزمایشی انسانی است که نشان می‌دهد که برانگیختن لیزری هدایت شده GSN و تخریب، یک روش ایمن و از نظر فنی امکان‌پذیر و مناسب برای تخریب حرارتی هدفمند تومورهای پروستات است و من بسیار هیجان‌زده هستم که بخشی از این مرز جدید در نانوپزشکی باشم. نتایج اولیه بسیار دلگرم‌کننده است و با ثبت‌نام در مطالعه امکان‌سنجی که در حال حاضر کامل شده است، پیش‌بینی می‌کنیم نتایج در پایان سه ماهه اولیه برای بیوپسی فیوژن هدفمند mpMRI برای کل ۴۵ نفر در اوایل سال آینده منتشر خواهد شد.»

David Jorden، مدیرعامل شرکت Nanospectra، گفت: «به عنوان اولین درمان فوق کانونی سرطان پروستات، AuroLase این پتانسیل را دارد که ضمن به حداقل رساندن عوارض جانبی مرتبط با جراحی، پرتودرمانی و درمان‌های کانونی سنتی، اثربخشی درمان را به حداکثر برساند. ما از موفقیت بالینی مطالعه امکان‌سنجی تا به امروز دلگرم هستیم و مشتاقانه منتظریم تا ماه آینده مطالعات محوری را با جمعیت درمان تجمعی مورد انتظار ۱۰۰ نفر آغاز نماییم.»