مشخصه‌یابی نانومواد با AFM ،SEM و DLS در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی با بهره‌مندی از میکروسکوپ الکترونی و میکروسکوپ نیروی اتمی به همراه دستگاه آنالیز ذرات با روش تفرق نور پویا (DLS) از توانمندی قابل قبولی برای ارائه خدمات در بخش تعیین مشخصات نانومواد برخوردار است.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی با ارتقاء تجهیزات خود در بخش میکروسکوپی و مشخصه‌یابی نانومواد، از شرایط مناسبی برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به محققان فناوری‌نانو برخوردار است. این آزمایشگاه دارای دستگاه تصویربرداری میکروسکوپ الکترونی (SEM) و میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)، تفرق نور پویا (DLS) به همراه آنالیز وزن مولکولی و پتانسیل زتا، لایه‌نشانی ۳ کاتد، لایه‌نشان تبخیر شیمیایی و اندازه‌گیری اثر هال است.

روزبه جوادکلباسی؛ رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی درباره تجهیزات این آزمایشگاه می‌گوید: «در حال حاضر دستگاه‌های متعددی برای مشخصه‌یابی نانومواد در این آزمایشگاه وجود دارد. قصد داریم تا در سال آینده خرید و راه‌اندازی دستگاه میکروسکوپ رامان-کونفوکال، دستگاه BET(Brunauer–Emmett–Teller) و خرید دستگاه Electron microprobe را در دستور کار قرار دهیم که با این کار، توانمندی این آزمایشگاه بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.»

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی به روز و نو بودن برخی از تجهیزات این آزمایشگاه را یکی از نقاط قوت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی می‌داند به طوری که از راه‌اندازی برخی از این تجهیزات زمان زیادی نمی‌گذرد.

دکتر کلباسی، شرکت در نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه نانو را یکی از راهبردهای مهم این آزمایشگاه برای معرفی توانمندی‌های خود می‌داند. همچنین ارائه تخفیف‌های متنوع به محققان، ارتقاء کیفیت آزمون‌ها و تسهیل پذیرش نمونه را از دیگر راهبردهای این آزمایشگاه برای توسعه بازار عنوان کرد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو را فرصتی مناسب برای ارائه توانمندی‌های این آزمایشگاه دانست به طوری که این مجموعه برنامه‌های مختلفی برای تبیین پتانسیل‌های این مرکز برای بازدیدکنندگان دارد. به اعتقاد دکتر کلباسی، نمایشگاه فناوری‌نانو فرصت مناسبی برای مذاکره با دیگر مراکز تحقیقاتی و صنعتی بوده که می‌تواند فرصت‌های همکاری مشترک برای طرفین ایجاد کند.