آزمایشگاهی با خدمات ویژه در حوزه‌های تخصصی علوم گیاهی (منابع طبیعی)

موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با هدف معرفی خدمات و توانمندی‌های خود در حوزه‌های تخصصی علوم گیاهی (منابع طبیعی) در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو حضور دارد.

شبکه آزمایشگاهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با داشتن تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی نظیر GC،  GC/MS، HPLC، ICP، AA، NIR، PCR، Instron، UV-Vis، تونل باد، شبیه‌ساز باران، پایلوت اسانس‌گیری و عرق‌گیری، التراسانتریفیوژ، انواع میکروسکوپ نوری، اتاق‌های رشد متنوع، انواع میکروسکوپ نوری، پالایشگر خمیر کاغذ، دیگ پخت خمیر کاغذ، مقاومت به ضربه، چیپر، سیلندر اشباع وغیره در حوزه‌هایی نظیر گیاهان دارویی، چوب و کاغذ، گیاه‌پزشکی، کشت بافت، گیاه‌شناسی و خاک خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

محمود نادری؛ مدیر خدمات فنی و امور آزمایشگاهی، درباره راهبردهای این مجموعه در توسعه خدمات آزمایشگاهی می‌گوید: «شبکه آزمایشگاهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با استفاده از توانمندی‌های حداکثری از زیرساخت‌ها به دنبال ارائه خدمات با کیفیت با حداقل هزینه‌ها است. این موسسه به محققان و کسانی که در بخش‌های تخصصی علوم گیاهی (منابع طبیعی) فعالیت دارند کمک می‌کند تا بتوانند مشخصه‌یابی‌های خود را روی مواد استخراج شده از منابع طبیعی انجام دهند. با توجه به حضور اساتید متخصص در حوزه‌های منابع طبیعی، این موسسه امکان ارائه خدمات دقیق‌ در این حوزه را فراهم کرده به طوری که در حال حاضر یکی از مراکز تخصصی و متولی ارائه خدمات در حوزه‌های علوم گیاهی (منابع طبیعی) است.»

مهندس نادری درباره مزیت‌های آزمایشگاه‌های این موسسه به حوزه‌های متنوع خدمات آزمایشگاهی، نظیر گیاهان دارویی، چوب و کاغذ، گیاه‌پزشکی، کشت بافت، گیاه‌شناسی و خاک اشاره نمودند. ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی در سایه مشتری‌مداری موجب شده تا موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزایش رضایت مشتری را یکی از اولویت‌های اصلی خود در بخش خدمات آزمایشگاهی بداند.»

به اعتقاد مهندس نادری پیاده‌سازی الزامات فنی و مدیریتی استاندارد ISO:17025 در تمامی آزمایشگاه‌های شبکه آزمایشگاهی موسسه موجب شده تا ضمن افزایش بهره‌وری، نتایج آزمایشگاهی نیز با دقت و صحت بالاتری ارائه شود. مدیر خدمات فنی و امور آزمایشگاهی، افزایش بیش از ۳۰ درصدی درآمد حاصل از ارائه خدمات آزمایشگاهی در سال گذشته را یکی از نتایج سیاست ارتقای کیفیت خدمات و مشتری‌مداری این موسسه می‌داند. کسب رتبه ۱۴ در آخرین ارزیابی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی (در بین بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه مورد ارزیابی از سراسر کشور) و کسب عنوان رابط برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از دیگر دستاوردهای این موسسه طی یک سال گذشته است.

مهندس نادری از برنامه‌های ویژه این موسسه برای حضور در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو خبر داد که این برنامه‌ها در راستای معرفی توانمندی‌های این موسسه در حوزه خدمات تخصصی آزمایشگاهی است. توزیع کتابچه خدمات، بروشور مربوط به آزمون‌ها و مشاوره تخصصی به بازدیدکنندگان توسط متخصصین در محل غرفه از جمله برنامه‌های این آزمایشگاه در جشنواره دوازدهم است.

لازم به ذکر است شبکه آزمایشگاهی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در پاویون شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو حضور دارد.