زخم‌پوش حامل دارو برای درمان زخم بستر

زخم‌پوش حامل دارو برای درمان زخم بستر

شرکت بسپار فراورش ایرانیان طرح ساخت زخم‌پوش حامل دارو برای درمان زخم بستر را در برنامه نانومچ در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو عرضه می‌کند.

امروزه برای بهبود و سرعت‌بخشی به درمان زخم از زخم‌پوش‌های حامل دارو استفاده می‌شود. این زخم‌پوش‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی بوده که هر یک در درمان زخم بسیار موثر است. شرکت بسپار فراورش ایرانیان در طرح‌های نوآورانه فناوری‌نانو (NanoMatch) سامانه‌ای برای زخم‌پوشی ارائه کرده که برای مقابله با زخم بستر مناسب است. زخم‌پوش‌ها معمولا فقط توانایی دارورسانی و ترمیم زخم را دارند اما برای بهبود عملکرد دارو بهتر است خون و عفونت‌های ناشی از زخم نیز در حین دارورسانی، پاک‌سازی شود. به همین منظور، زخم‌پوشی که در این طرح ارائه شده علاوه بر رهایش آنتی‌بیوتیک و ویتامین C که باعث ترمیم زخم می‌شود، خاصیت جذب عفونت و جذب خون ناشی از زخم را نیز دارا است. همچنین ماده آلژینات نیز به‌منظور ترمیم زخم در ترکیب این محصول وجود دارد.

این زخم‌پوش از پلیمرهایی تشکیل شده است که خواص ذاتی آن باعث ترمیم و لطافت پوست می‌شود و همچنین خاصیت جذب ترشحات ناشی از زخم را دارد؛ به علاوه در این زخم پوش از آنتی‌بیوتیک‌هایی استفاده شده که در درمان زخم و تسریع بهبود، آزمون‌های ترمیمی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. از سوی دیگر ترکیب این داروها به همراه ویتامین C و Zn می‌تواند عملکرد سریع‌تری را از خود نشان دهد و برای ترمیم زخم موثر واقع شود.

در این زخم‌پوش‌ها زمان موردنیاز برای درمان ۳ تا ۷ روز بوده و ترکیباتی نظیر ویتامین C ،Zn، کلیندامایسین، اتورواستاتین و چند داروی دیگر در آن استفاده شده است. رهایش هم‌زمان چند دارو به بخش‌های مختلف زخم، جذب عفونت و خون آبه ناشی از زخم هنگام دارورسانی، ترمیم زخم با استفاده از پلیمرهای ترمیم کننده و رهایش ویتامین به سطح زخم از مزیت‌های این طرح هستند.

شرایط عملکرد: برای زخم‌های سطحی روی زخم و برای زخم‌های عمیق درون زخم قرار می‌گیرد. همچنین از ژل‌های حامل دارو روی زخم استفاده می‌کنند.

شرکت بسپار فراورش ایرانیان با دانش متخصصان داخلی و همکاری تیم مهندسی و پزشکی گامی بلند در عرصه بومی‌سازی زخم‌پوش‌ها برداشته است و توانایی تولید زخم‌پوش‌هایی با کیفیت جهانی را دارد. حوزه فعالیت این شرکت، تولید نانو و میکرو الیاف و محصولات پلیمری با استفاده از تجهیزات صنعتی ساخت همین شرکت است. در طرح حاضر هدف، تولید زخم‌پوش‌های حامل دارو برای درمان سریع زخم بوده که یک تیم مهندسی شامل مهندسان پلیمر و زیست‌پلیمر و یک تیم پزشکی در بیمارستان مرکز قلب تهران در حال فعالیت روی این طرح هستند.

بازار جهانی پانسمان‌های زخم با نرخ رشد ۶ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۶/۸ میلیارد دلار خواهد رسید که در این بازار پانسمان‌های زخم پیشرفته بزرگ‌ترین سهم بازار را داشته است و شامل بازارهای اصلی زخم‌های جراحی، زخم پای دیابتی، زخم‌های بستر، زخم‌های وریدی و سوختگی است. امروزه در دنیا زخم بستر منجر به مرگ‌ومیر بسیاری از بیماران می‌شود. براساس گزارش کلینیک درمان زخم، زخم بستر در سال، ۴۱۲۰۰۰ بیمار تحت پوشش سرویس سلامت ملی را درگیر کرده و آخرین آمار نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ نزدیک به ۴۷۰۸ نفر به دلیل زخم بستر فوت شده‌اند. بیش از ۹۰ درصد پانسمان‌های پیشرفته مورد استفاده در ایران وارداتی است. در بازار ایران نمونه‌های تجاری خارجی این نوع زخم‌پوش‌ها با عملکرد مورد قبول پزشکان و متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد که قیمت بالایی داشته و در شرایط فعلی دسترسی به آن‌ها دشوار است. بنابراین با توجه به نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به زخم‌پوش درمان زخم بستر و سایر زخم‌ها با روش‌های نوین و سرعت بالا، پیش‌بینی می‌شود که این محصول جایگاه مناسبی را در بازار داشته و توسعه محصول نیز به افزایش حجم بازار در دسترس کمک کند.