معرفی لکه‌برهای نانویی بدون نیاز به شستشو

لکه‌برهای نانویی بی‌نیاز از شستشو یکی از طرح‌های نوآورانه فناوری‌نانو (NanoMatch) است. در این طرح از نانوامولوسیون برای تولید مواد لکه‌بر استفاده شده است.

هدف از این طرح، تولید محصولات پاک‌کننده و لکه‌بر تخصصی و بدون نیاز به شستشو است که برای کاربردهای مختلف متناسب با نوع لکه طراحی و تولید شده است. این محصولات حاوی ترکیبات مختلفی شامل حلال در آب و غیرحلال در آب هستند که با استفاده از سورفکتانت‌ها و امولسیفایرهایی مناسب و پلیمرها، با ایجاد نانوامولوسیون پایدار، ترکیبی تک فاز و شفاف ایجاد می‌کنند که با اثر سینرژیک بین مواد از طریق انحلال یا تخریب ساختار لکه‌ها در عرض چند دقیقه و بدون نیاز به شستشو، لکه‌های مختلف را از سطوح مختلف پاک می‌کنند.

لکه‌بری فوری و تخصصی، بی‌‌نیاز از شستشو، عدم استفاده از ترکیبات خطرناک و اقتصادی بودن تولید از ویژگی‌های این طرح است.

ابعاد آمولوسیون این محصول کوچک‌تر از ۱۰ نانومتر است و به‌طور یکنواخت در کل محلول پخش شده است. تشکیل امولوسیون در این ابعاد منجر به تولید محصولاتی کاملا شفاف و پایدار می‌شود. محصول شفاف به‌دست آمده بیش از ۴ ماه در تست پایداری در دماهای ۳۵ و ۴۵ درجه مورد تایید بوده که نشان‌دهنده‌ پایداری بیش از ۳ سال در دمای محیط است. این محصول بدون استفاده از نانومواد ذکر شده، به‌صورت ترکیبی شیری رنگ، غیرشفاف، ناپایدار و با قدرت پاک‌کنندگی به مراتب کمتر به‌دست می‌آید و پس از حدود ۲ هفته سه فاز می‌شود که شامل لایه‌ای شیری در بالا، لایه‌ای کدر در وسط و ذرات رسوب کرده ته ظرف است. این محصولات با استفاده از فناوری‌نانو، به‌طور تخصصی به‌منظور پاک کردن لکه‌ها از روی سطوح مختلف از جمله پارچه و لباس، فرش و موکت، چوب، سرامیک و کاشی، چرم، فلز و غیره به کار می‌روند.

از جمله ویژگی‌های این محصولات می‌توان به آمولوسیون تک فاز و کاملا شفاف، پایداری حداقل ۲۴ ماه، حذف لکه‌ها به‌طور کامل و در کمتر از یک دقیقه، قابل استفاده روی سطوح مختلف، عدم استفاده از حلال‌های خطرناک و فرمولاسیون منحصربه‌فرد اشاره کرد.

تیم مجری این طرح متشکل از فناور اصلی، دکتر امید فضل‌الله‌زاده با همکاری دکتر سعید معصومی است که بیش از ده سال سابقه فعالیت و تحقیقات در زمینه فرمولاسیون انواع محصولات شوینده را در شرکت‌های مرتبط دارد. این تیم با تسلط کامل بر انواع فآایندها و تجهیزات مورد استفاده در تولید انواع لکه‌برها و پاک‌کننده‌های تخصصی، توان کامل پشتیبانی تولید این محصول در مقیاس صنعتی را دارد.

طبق برآوردهای صورت گرفته، شوینده‌ها، بازاری بالغ بر صد هزار میلیارد ریال در کشور دارند و سرانه مصرف آن‌ها به ازای هر نفر ۲۰ کیلوگرم در سال است.