استفاده از فناوری‌نانو برای تولید آجر بی‌نیاز از پخت

طرحی برای تولید آجر با استفاده از فناوری‌نانو در طرح‌های نوآورانه فناوری‌نانو (NanoMatch) ارائه شده است. در این روش که بی‌نیاز از پخت است، آجر با کمترین اثرات زیست‌محیطی قابل تولید خواهد بود.

هر چند در سال‌های اخیر استفاده از فناوری‌های نوین در تولید مصالح ساختمانی کشور مورد توجه قرار گرفته است اما صنعت تولید آجر و سنگ در کشور ما همچنان درگیر معضلات زیست‌محیطی است. تولید آجرهای رسی مستلزم استفاده از خاک‌‌های مرغوب کشاورزی و تخریب زمین‌های کشاورزی است. کوره‌‌های پخت آجر چه به‌صورت سنتی و چه به صورت تونلی عامل ایجاد حجم زیادی از گازهای سمی و گلخانه‌‌ای نظیر CO، CO2 و SO2 است. تولید آجرهای سنتی در دمای بالا حتی باعث انتشار گاز فلوئور شده که میزان آلایندگی خیلی بالایی دارد. همچنین متوسط مصرف انرژی حرارتی در تولید آجر ماشینی در ایران معادل mJ/Kg brick  ۴ بوده که بیش از ۵/۱ برابر کشورهای اروپایی است. از سوی دیگر صنعت تولید سنگ در کشور نیز به دلیل محدودیت ابزارآلات با حدود ۳۰ درصد ضایعات سالانه حدود ۵ میلیون تن ضایعات سنگ و لجن سنگ وارد محیط‌زیست می‌‌کند. بنابراین رفع معضلات زیست‌محیطی این صنایع می‌‌تواند به‌عنوان یک اولویت در کشور مطرح باشد که در این طرح به روشی برای حل این مشکلات و دستیابی به محصولی مقرون‌به‌صرفه پرداخته شده است.

در این طرح نوآورانه با استفاده از ضایعات کارخانجات سنگ‌بری و به کمک استفاده از افزودنی‌‌های نانو و بایندرهای مناسب بدون نیاز به فرآیند پخت، آجری با خواص اصلاح شده، به ویژه افزایش استحکام کششی و مقاومت به ضربه برای ایجاد استحکام بهتر در برابر زلزله تولید شده است. این طرح در صورت اجرای صنعتی می‌تواند به‌طور هم‌زمان منجر به حل چند مشکل زیست‌محیطی در صنایع سنگ و آجر کشور شود. در این طرح علاوه بر ایجاد تغییر در مواد اولیه و فرآیند تولید، آجرهای تولید شده با هندسه متفاوتی تولید می‌‌شوند. این نوع آجر با این هندسه خاص، امکان ساخت دیواری بدون نیاز به بندکشی و با سرعت بالاتر از حالت معمول را فراهم می‌‌آورد. آجرهای تولید شده در این طرح در دو حالت معمول و آبگریز تولید می‌‌شوند. استفاده از مدل آبگریز آن، امکان ساخت دیواری با قابلیت شستشو برای مکان‌‌های داخلی ایجاد می‌کند. این محصول می‌‌تواند جایگزین سرامیک و سنگ در ساختمان‌‌هایی با قابلیت شستشو ‌‌شود.

استفاده از لجن و ضایعات سنگ به میزان ۴۰ تا ۸۰ درصد فرمولاسیون آجر، حذف فرآیند پخت در تولید آجر و بهینه‌سازی آن با استفاده از فناوری‌نانو، کاهش چشمگیر مشکلات زیست‌محیطی، افزایش استحکام کششی و مقاومت به ضربه در آجر تولید شده با توجه به حذف فرآیند پخت و استفاده از فناوری‌نانو از جمله مزیت‌های این طرح است.

این نوع آجر از جنبه‌‌های متعددی یک محصول کاملا اقتصادی برای مصرف‌‌کننده خواهد بود چرا که سرعت اجرا را افزایش داده، موجب حذف فرآیند نازک‌کاری نهایی شده، فرآیند بندکشی را حذف کرده و نسبت به کاشی و سنگ ارزان‌تر است. در فرآیند تولید این نوع آجر، به دلیل حذف پروسه پخت و نیز استفاده از مواد اولیه ارزان قیمتی نظیر لجن سنگ، قیمت تمام شده این محصول کاملا اقتصادی است.