نانوحباب در خدمت اکسیژن‌رسانی پیشرفته در شیلات و تصفیه آب

شرکت نانوحباب انرژی پس از اجرای موفقیت‌آمیز اکسیژن‌رسانی پیشرفته با ژنراتور نانوحباب در یکی از شرکت‌های شیلات مازندران در حال آماده شدن برای اجرای این طرح در تصفیه‌خانه فاضلاب قیطریه است. در این فناوری از نانوحباب برای تصفیه آب با کارایی بالا استفاده می‌شود.

شرکت نوپای نانوحباب انرژی صاحب فناوری ژنراتور تولیدکننده نانوحباب، چندی پیش از این فناوری برای اکسیژن‌رسانی در یکی از شرکت‌های خصوصی حوزه شیلات استفاده کرد. اخیرا شرکت آبفا نسبت به این فناوری علاقه‌مند شده و قرار است از این ژنراتور تولید نانوحباب برای تصفیه آب در تصفیه‌خانه قیطریه تهران استفاده شود.

عارف دادگستر؛ مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی می‌گوید: «فناوری نانوحباب روشی نوین با کارایی بسیار بالا در توزیع یکنواخت گازهای مختلف از قبیل هوا، اکسیژن، ازن، نیتروژن، دی‌اکسید کربن و غیره به داخل محیط مایع از قبیل آب است. نانوحباب‌ها ویژگی‌های فیزیکی منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را از حباب‌های معمولی متمایز می‌کند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اندازه بسیار ریز در مقیاس نانو، مساحت بزرگ‌تر فصل مشترک، زمان ماند طولانی در داخل مایع به دلیل شناوری بسیار پایین، فشار بالای گاز داخلی، سطح باردار منفی و تولید رادیکال‌های هیدروکسیل اشاره کرد.»

بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی هوادهی در عمق را یکی از مزیت‌های این فناوری می‌داند. وی آب و فاضلاب، شیلات و کشاورزی را از جمله بازارهای هدف این فناوری نام می‌برد که می‌توانند از مزیت‌های نانوحباب استفاده کنند.

این دستگاه با تولید میلیاردها حباب در مقیاس نانو به صورت توده ابری شکل و مملو از گاز می‌تواند گاز را با راندمان بسیار بالا توسط یک فرآیند خاص انتقال دو فازی به داخل مایع تزریق کند. مزیت ویژه ژنراتورهای نانوحباب نسبت به انتشاردهنده‌های رایج در تولید حباب‌های نانو است. این ژنراتور با تولید میلیاردها حباب نانو سبب افزایش بسیار زیاد مساحت فصل مشترک گاز و مایع می‌شود. نانوحباب‌ها شناوری بسیار پایینی دارند و به دلیل حرکت براونی می‌توانند در سرتاسر مایع پخش شوند. در این سیستم راندمان انتقال گاز به داخل مایع بسیار بالا است به طوری که بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت را از طریق حباب‌های نانو به عنوان منابع گازی غوطه‌ور در داخل مایع فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های مهم حباب‌های نانو می‌توان به عدم ترکیب آن‌ها با یکدیگر اشاره کرد. زیرا در اثر ترکیب، حباب‌های بزرگ‌تر تشکیل شده که به سرعت به سطح مایع رسیده و در آنجا متلاشی می‌شوند و بنابراین با انتقال بخش قابل توجهی از گاز به محیط بیرون باعث هدر رفت آن می‌شوند.