تدوین ۱۰۰ استاندارد ملی برای فناوری نانو

در حال حاضر ایران در جایگاه سوم رتبه جهانی کشور در تدوین استانداردهای ملی فناوری نانو قرار دارد و در عرصه تدوین استانداردهای بین‌المللی ۴ استاندارد تدوین شده و ۵ استاندارد در دست تدوین دارد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درنظر دارد تا ۶ سال آینده ۳۰۰ استاندارد ملی و بیش از ۳۰ استاندارد بین‌المللی را تدوین کند.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری گروه استاندارد و ایمنی سازمان استاندارد تدوین صدمین استاندارد ملی محصولات مبتنی بر فناوری نانو را در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو جشن گرفت.

علی بیت‌الهی؛ مدیر کارگروه روابط بین‌الملل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این مراسم، استانداردسازی محصولات نانویی را در جذب بازارهای رقابتی دنیا موثر دانست و گفت: «ایران با وجود دارا بودن جایگاه چهارم جهان در زمینه دست‌یابی به فناوری نانو جزو بازیگران اصلی این عرصه در دنیا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین زمینه‌های توسعه بازار صادراتی، تدوین استاندارد ملی و بین‌المللی برای محصولات است در حال حاضر ایران در جایگاه سوم رتبه جهانی کشور در تدوین استانداردهای ملی فناوری نانو قرار دارد و در عرصه تدوین استانداردهای بین‌المللی ۴ استاندارد تدوین شده و ۵ استاندارد در دست تدوین دارد در همین راستا درنظر داریم که تا ۶ سال آینده ۳۰۰ استاندارد ملی و بیش از ۳۰ استاندارد بین‌المللی را تدوین کنیم.»

وی در ادامه افزود: «گام‌های دیگری که با همکاری سازمان استاندارد صورت گرفته است تهیه نشان نانو در سطح ملی است که ایران به عنوان اولین کشور دنیا در دارا بودن این نشان است. مزیت وجود این نشان بر روی محصولات جلوگیری از سواستفاده بازار عرضه و توسعه تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر فناوری نانو است.»

در ادامه مراسم آزیتا خضرایی؛ مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی در مورد استانداردهای ملی و نقش آن در توسعه کشور سخنرانی کرد و گفت: «استانداردها زبان مشترک برای تسهیل تجارت و بهبود کیفیت محصولات هستند. در کشورهای توسعه یافته رعایت استاندارد باعث شده که نهادهای اقتصادی در مسیر تعالی حرکت کنند و ایران در مقایسه با این کشورها با وجود بنیه قوی علمی به دلیل عدم توجه به استاندارد به عنوان نظام واقعی در کشور ممکن است از مسیر توسعه باز بماند. در راستای رونق تولید و مشتری‌مداری توجه به خواست مصرف‌کننده بسیار مهم است که استانداردسازی و ثبات کیفیت می‌تواند به پایداری یک بنگاه اقتصادی کمک کند.»

وی مسیر هرم استانداردسازی یک کالا را به این شکل ترسیم کرد که در ابتدا استانداردسازی سازمانی و کارخانه‌ای بعد استاندارد ملی و استاندارد منطقه‌ای قرار دارد و در نهایت در نوک این هرم استاداردسازی بین‌المللی است که هرچه از قاعده هرم به سمت نوک هرم حرکت می‌کنیم قوانین استانداردسازی سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.

خضرایی در پایان خاطرنشان کرد که استانداردها باید تامین‌کننده نیا‌زهای اقتصادی و ملی، هماهنگ با آخرین پیشرفت‌های علمی و فنی روز کشور و در نهایت متناسب با پیشرفت و نیازهای کشور به صورت ادواری مورد تجدیدنظر و اصلاح قرار گیرند.

دکتر سعید سرکار؛ دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز جنگ تصاحب بازارهای صادراتی را در تدوین استاندارد دانست و گفت: «استاندارد موتور محرک و پیشران توسعه تکنولوژی و توسعه بازار است و شرکت‌ها تلاش می‌کنند با دستیابی به استاندارد‌های مرتبط بازار را در اختیار بگیرند بنابراین در آینده سرمایه‌گذاری از بخش صنعت به سمت توسعه فناوری و دانشگاه برای هم‌خوانی با استانداردهای بین‌المللی حرکت می‌کند. تدوین استاندارد بسیار در توسعه بازار موثر و تسهیل‌کننده تامین مالی توسعه فناوری در شرکت‌ها و صنایع بزرگ است.»