دستگاه تصفیه آب خانگی با قابلیت حذف فلزات سنگین به کمک فناوری‌نانو

شرکت طب و صنعت رهیاب موفق به ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی با کمک فناوری‌نانو شده است. این دستگاه قادر است فلزات سنگین موجود در آب را حذف کند. ماده جاذب موجود در این دستگاه موسوم به اکوسیو با هزینه کم و کارایی بالا قادر به حذف فلزات سنگین از آب است.

بیش از ۷۰۰ نوع مواد شیمیایی مضر در آب شناسایی شده است که ناشی از ورود پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری و نفوذ مواد شوینده و سموم آفات نباتی در آب‌های جاری و زیرزمینی است. وجود ناخالصی‌هایی نظیر آرسنیک اگرچه باعث تغییر طعم و بو نمی‌شوند ولی از خطرناک‌ترین عناصر موجود در آب هستند. مصرف آب آشامیدنی با مقدار فلزات سنگین بالاتر از حد مجاز مخصوصا آرسنیک، جیوه و یا کروم برای سلامتی انسان مضر است و ریسک ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این در حالی است که آرسنیک آب تعدادی از شهرها و روستاهای ایران بیش از حد مجاز است.

فناوری اکسیو که موثرترین روش حذف مواد زائد از آب است توسط شرکت طب و صنعت رهیاب توسعه یافته و در دستگاه‌های تصفیه آب در اندازه‌های خانگی، اداری، روستایی و شهری به‌کار گرفته شده است. این دستگاه آب را با کیفیت استاندارد تصفیه می‌کند و به سهولت قابل بهره‌برداری است.

اکثر دستگاه‌های موجود دارای مشکلاتی از قبیل عدم حذف کامل عناصر خطرناک، عدم سازگاری با محیط‌زیست، نیاز به تجهیزات پیچیده، حذف بخش قابل توجهی از مواد معدنی مفید آب و تولید حجم غیرقابل قبول پساب هستند.

در  فناوری اکوسیو که سیستم آن ثبت اختراع رسیده است از یک روش بسیار اقتصادی، موثر و ساده استفاده شده که توانایی حذف عناصر خطرناک موجود در آب آرسنیک و فلزات سنگین را دارد و مواد مفید آن از جمله کلسیم را حذف نمی‌کند.

از مزایای فناوری اکوسیو در دستگاه‌های تصفیه خانگی می‌توان به حذف آرسنیک و طیفی از آلودگی‌های مضر در منزل، کاهش سختی و مواد جامد آب، بهره‌برداری کاملا خودکار و پیوسته، قابلیت نصب روی دیوار آشپزخانه و سهولت بهره‌برداری، نیازمند فضای کاری کوچک، بدون اتلاف آب و هزینه بهره‌برداری پایین اشاره کرد.

این محصول به عنوان یکی از محصولات موفق در دوازدهم جشنواره فناوری نانو در غرفه تبادل فناوری ارائه می‌شود.