غشا نانویی با قابلیت بهبود کدروت آب تا ۵ برابر سطح استاندارد

غشا نانویی با قابلیت بهبود کدورت آب تا ۵ برابر سطح استاندارد

شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو شرکت کرده است با ارائه غشاهای سرامیکی نانوساختار برای تصفیه آب‌های سطحی توانسته است کدورت آب‌ را به زیر Nephelometric Turbidity unit) 1 NTU) و بار میکروبی صفر برساند.

شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو با تولید غشاهای سرامیکی نانوساختار توانسته در جهت تصفیه آب‌های سطحی، کدورت آب‌ را به زیر ۱ NTU و بار میکروبی را به صفر برساند. این در حالی است که استاندارد کدورت آب آشامیدنی زیر ۵ NTU است که این یک کیفیت ایده‌آل برای آب شرب به حساب می‌آید.

سید محسن مقیمی؛ کارشناس تحقیق و توسعه شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو گفت: «تولید فناورانه اصلی ما  غشاهای سرامیکی نانوساختار است که می‌توانیم اندازه حفرات آن را در سه بازه میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون مهندسی کنیم. این غشاها قابلیت خالص‌سازی گازهایی مثل هیدروژن و هلیم و نظایر آن را نیز دارد. در کنار آن، راه‌اندازی خط تولید دستگاه تصفیه پساب و استفاده از این غشا به کمک صنعت آب‌شیرین‌کن‌ آمده است. این غشا برای پیش‌تصفیه آب‌شیرین‌کن‌ها قابل استفاده است به طوری که می‌تواند میزان لود آلودگی را در آب شیرین‌کن‌ها کم کرده و باعث افزایش عمر آن‌ها شود. آب شیرین‌کن‌ها معمولاً هزینه عملیاتی بالایی دارد به این معنی که میزان مصرف فیلترهای آن‌ها بالا است و مصرف‌کنندگان مجبور هستند هر ۳ یا ۴ ماه یک بار این فیلترها را تعویض کنند که باعث می‌شود هزینه بالایی را متحمل شوند.»

وی ادامه داد: «با اضافه کردن این سیستم به عنوان پیش‌تصفیه و کاهش SDI  (شاخص تراکم گل‌و‌لای)، کدورت و بار میکروبی آب توانسته‌ایم عمر غشاها را با کاهش هزینه افزایش دهیم.»

مقیمی در ادامه موضوع کاربرد دستگاه تصفیه پساب گفت: «کاربرد دیگر این محصول در پساب صنایع است. به عنوان مثال در کارخانجات تولید لوازم خانگی، در بخش رنگ‌کاری، قطعات با یک سری محلول‌ها شسته شده و برای مرحله رنگ‌کاری آماده می‌شوند. به مرور زمان ذرات معلق روی این قطعات وارد محلول شستشو شده و آن‌ها را آلوده می‌کند. ما می‌توانیم با این فناوری این مواد را حذف کرده و آب به علاوه ماده شیمیایی که برای شستشو به محلول اضافه می‌کنند را برای استفاده مجدد بازیابی کنیم. این کارخانجات مجبور بودند در بازه زمانی هر دو هفته یک بار یک مخزن ۸ متر مکعبی را تخلیه کنند. اکنون با این فناوری می‌توانند در مدت بیش از یک سال با یک بازیابی کم، از این محلول بارها و بارها استفاده کنند. همچنین کاربرد دیگر این دستگاه در کارواش‌ها است. این فناوری می‌تواند ۷۰ درصد پساب کارواش‌ها را مجدداً برای استفاده بازیابی کند.»

مقیمی درباره شرکت در نمایشگاه گفت: «ما در سال‌های گذشته در قالب شرکت‌های استارت‌آپ تحت حمایت ستاد نانو در نمایشگاه شرکت داشتیم ولی امسال با گسترش بازار هدف شرکت و راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه که روی انواع پساب‌ها کار می‌کند و گسترش بازاریابی توانسته‌ایم به صورت مستقل در نمایشگاه شرکت کنیم.»

مسئول خط تولید دستگاه تصفیه پساب شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو در رابطه با بازار خارجی گفت: «با شرکت در نمایشگاه آکواتک چین یک سری مذاکرات با کشورهای چین و هند در زمینه پساب و با کشور عراق در زمینه آب‌های سطحی داشته‌ایم.»

مقیمی در ادامه گفت: «ما در حال حاضر قادر به تولید بیش از ۲۰ دستگاه تصفیه آب در ماه با قابلیت تصفیه ۵ تا ۱۰ مترمکعب آب در روز هستیم.»

شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، غرفه ۳۳ سالن خلیج‌فارس، طبقه اول میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان محترم است.