ارزش‌افزوده برای صنایع دستی با نانومواد

با توجه به مزیت‌هایی که فناوری نانو به صنایع‌دستی اضافه می‌کند موجب ارزش‌افزوده برای این محصولات می‌شود. با هم‌نشینی نانومواد و صنایع‌دستی نه تنها به کیفیت و ماهیت آثار خدشه‌ای وارد نمی‌شود بلکه قابلیت‌های آن نیز اضافه می‌شود.

پویا محمودیان؛ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو این نمایشگاه را غرورآفرین عنوان کرد و گفت: «از این همه توان‌مندی جوانان ایرانی که در این حوزه خلاقانه کار می‌کنند لذت بردم. این میزان پیشرفت در عرصه محصولات مبتنی بر فناوری احساس امید به آینده ایجاد می‌کند.»

وی در مورد جایگاه جهانی صنایع دستی کشور گفت: «ایران سومین کشور تولیدکننده جهان از نظر تنوع صنایع‌دستی است و اولین کشور از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی است. همچنین در حوزه فناوری نانو نیز دستاوردهای بسیار خوب و قابل اتکایی در کشور وجود دارد. بر همین اساس بر آن شدیم که این دو توانمندی ایران را در کنار هم قرار داده و به یک هم‌افزایی برسیم.»

محمودیان ادامه داد: «این هم‌افزایی منجر به یک مزیت ممتاز برای صنایع‌دستی کشور می‌شود مصداق آن را نیز می‌توان دست‌بافته‌های ضدلک یا آب‌گریز بودن، ضدخش شدن کالاهای شیشه و سرامیک یا آنتی‌باکتریال شدن محصولات عنوان کرد. به عنوان مثال چاقوی زنجان که از محصولات صادراتی و بسیار معروف ایران است با استفاده از نانومواد کندی آن برطرف شده و تیزی به عنوان مزیت ماندگار در این چاقو حفظ می‌شود. همچنین سالانه تعداد زیادی گیوه در منطقه غرب کشور به خصوص مریوان شهر جهانی گیوه، تولید می‌شود و حجم قابل توجهی از صادرات را به خود اختصاص داده است. اگر گیوه‌ها با استفاده از فناوری نانو آب‌گریز شوند در عمل صنایع دستی با ویژگی جدید تولید شده است.»

معاون وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: «دو ظرفیت قابل اتکای ایران یعنی دستاوردهای فناوری نانو و صنایع دستی کشور در کنار هم مزیتی برای صنایع‌دستی به وجود می آورند که باعث می‌شود در عرصه بین‌المللی نسبت به سایر رقبا، نفوذ در بازار و سهم حضور در بازار افزایش یابد. علاوه بر آن در بازار داخل نیز برای کسانی که از صنایع دستی به عنوان کالای کاربردی استفاده می‌کنند بهره‌مندی از فناوری نانو تاثیرگذار خواهد بود.»

محمودیان در مورد تفاهم‌نامه‌ای که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو منعقد کرد، گفت: «نیازهای صنایع دستی احصا شده و به ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اعلام شد. نمونه‌هایی نیز انجام شد که بازخورد مثبتی از طرف تولیدکنندگان دریافت کرد بنابراین تصمیم گرفتیم که در قالب تفاهم‌نامه، شکل همکاری خود با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو را رسمی کنیم. امیدواریم در آینده شاهد نتایج ملموس در حوزه صنایع دستی با اتکا به نانومواد باشیم.»