ماندگاری یک‌ماهه میوه و سبزیجات با بسته‌بندی‌های نانویی

«مانا پاک دانا» یکی از شرکت پیشرو و نوآور در حوزه ارائه فناوری‌های نوین پلیمری در صنعت کشاورزی، اقدام به عرضه بسته‌بندی‌های نانویی برای افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات کرده است. نتایج آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد که این بسته‌بندی‌ها می‌تواند تا نزدیک یک ماه بادمجان را به صورت تازه حفظ کند.

در حال حاضر در کشور بسته‌بندی‌های افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی نظیر بادمجان با فناوری اتمسفر تعادلی و براساس نرخ تنفس محصول طراحی و تولید می‌شوند. این بسته‌بندی‌ها براساس کنترل رطوبت، غلظت اکسیژن و دی‌اکسید کربن درون بسته‌بندی منجر به حفظ کیفیت و کاهش رشد میکروب و نرخ فساد محصول می‌شوند.

بسته‌بندی‌های هوشمند و تنظیم‌کننده اتمسفر درون بسته‌بندی وجود ندارد و کلیه محصولات در کیسه‌های پلی‌اتیلنی معمولی بسته‌بندی می‌شوند. از طرفی در بازارهای بین‌المللی بسته‌بندی‌های تعادلی تنظیم کننده اتمسفر درون بسته‌بندی‌ عرضه می‌شوند و به صورت غیررسمی در ایران وجود دارند.

شرکت مانا پاک دانا بسته‌بندی‌هایی برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی ارائه کرده است که نسبت به بسته‌بندی‌های رایج زمان ماندگاری طولانی‌تری ایجاد می‌کنند، طراحی بسته‌بندی مطابق تنفس محصول بوده، مانع از رشد باکتری در بسته‌بندی شده، حاوی افزودنی‌های آنتی‌باکتریال بوده، براقیت و رنگ پوست میوه را حفظ می‌کند، طراوت و کلاهک سبز را حفظ کرده، تاخیر در شروع پوسیدگی داشته و استحکام بافت را نیز محفوظ می‌دارد.

این بسته‌بندی‌های قابل استفاده برای میوه و سبزیجات است. نتایج تست‌های انجام شده نشان می‌دهد که این بسته‌بندی می‌تواند تا ۲۸ روز بادمجان را در شرایط خوبی حفظ کند در حالی که در بسته‌بندی‌های رایج تنها ۱۲ روز می‌توان این محصول را حفظ کرد.

«مانا پاک دانا» یک شرکت پیشرو و نوآور در حوزه ارائه فناوری‌های نوین پلیمری در صنعت کشاورزی است. در حال حاضر این شرکت در حوزه بسته‌بندی‌های افزایش‌دهنده زمان ماندگاری محصولات کشاورزی فعالیت دارد.

فناوری این شرکت در غرفه تبادل فناوری در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو عرضه می‌شود.