ارتقای دانش و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو در سوریه

یک هیئت‌علمی از مرکز عالی علم و تکنولوژی سوریه نسبت به همکاری دانشمندان ایرانی با این مرکز به منظور تجهیز آزمایشگاه نانو و تعلیم دانشگاهیان حوزه فناوری نانو توسط اساتید ایرانی ابراز تمایل کردند.

یک هیئت‌علمی از مرکز عالی علم و تکنولوژی سوریه نسبت به همکاری دانشمندان ایرانی با این مرکز به منظور تجهیز آزمایشگاه نانو و تعلیم دانشگاهیان حوزه فناوری نانو توسط اساتید ایرانی ابراز تمایل کردند.

در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو یک هیئت از مرکز عالی علم و تکنولوژی سوریه ضمن بازدید از نمایشگاه با دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز دیدار کردند.

در این دیدار دکتر سعید سرکار؛ دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن اشاره به قابلیت ترویج دانش نانو در دنیا از طریق بنیه علمی بالای ایران در این عرصه گفت: «با توجه به رتبه چهارم ایران در تولید علم و مقالات علمی در دنیا و دارا بودن ۳۰ هزار متخصص در مدارج بالای کارشناسی‌ارشد و دکترا، شرایط ترویج و توسعه این تکنولوزی در دنیا برای ما فراهم شده است.»

وی در ادامه افزود: «آغاز همکاری‌های دو کشور می‌تواند در قالب یک کمیته علمی متشکل از دانشمندان ایرانی و دانشمندان سوریه شکل بگیرد تا برای گسترش همکاری‌های علمی دو کشور برنامه‌ریزی کنند. شیوه کاری ما به این شکل است که ابتدا یک برنامه هدفمند در بازه زمانی مشخص طراحی شده و براساس این برنامه تعیین شده در مسیر اجرایی شدن آن حرکت می‌کنیم بر همین اساس این کمیته مشترک می‌تواند با شناسایی نیازهای مرکز عالی علمی و تکنولوژی سوریه مسیر حرکت و اهداف را مشخص کند.»

ماهر سلیمان؛ مدیر مرکز عالی علم و تکنولوژی سوریه از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خواست تا برای شرکت در یک کنفرانس علمی که ۱۸ و ۱۹ دسامبر در سوریه برگزار می‌شود در مورد معرفی زمینه‌های توسعه فناوری نانو در سوریه به شکل یک کارگاه آموزشی حضور داشته باشد.

سرکار در ادامه خاطرنشان کرد: «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای گسترش همکاری ایران و سوریه در زمینه نانوفناوری و های‌تک هیچ محدودیتی ندارد و با توجه به موفقیت‌های بزرگی که طی سال‌های گذشته کسب کرده است می‌تواند به رشد فناوری نانو و تعلیم دانشگاهیان سوریه کمک کند. ایران از توان دانشی بالایی در زمینه فناوری نانو برخوردار است و همکاری دو کشور سرعت پیشرفت سوریه را در این عرصه افزایش می‌دهد. همچنین با تجهیز آزمایشگاه این مرکز می‌توان آن را به مرجعی برای دانشگاه‌های دیگر سوریه در شهرهای مختلف تبدیل کرد.»

مقرر شد تا همکاری علمی دو کشور در قالب یک کمیته مشترک و امضای یک تفاهم‌نامه برای تعلیم دانشگاهیان و تجهیز آزمایشگاه نانو مرکز عالی علم و تکنولوژی سوریه آغاز شود.

گفتنی است در حال حاضر  ۲۵ درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه فناوری نانو است. استراتژی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در عرصه پیشرفت علمی این است که با حرکت در مرزهای دانش می‌توان در حوزه تکنولوژی و توسعه موفق بود.