۱۲ قراداد توسعه فناوری؛ ماحصل همکاری آیکن با دانشگاه

۱۲ قرارداد صنعتی در حوزه‌های چرم آنتی‌باکتریال، چرم آبگریز، کاور بالش ضدحساسیت، پارچه پنبه‌ای ضدچروک، آهارزدایی پارچه پنبه‌ای، خامه صبحانه کم چرب، آبمیوه تازه با ماندگاری بالا، ماسک زیبایی صورت، سپراتور باتری یون لیتیم، فیلتر هوای دامپ تراک، نازل دستگاه واترجت و امولسیون شفاف آب-دیزل، ماحصل فعالیت آیکن در طی دو سال گذشته بوده است.

مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) برای ایجاد فرصت‌های همکاری مشترک برای تولید محصول یا راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید در حوزه نانو همکاری نزدیکی با محققان دانشگاهی دارد.

محمدجواد خلج؛ مدیر مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی می‌گوید: «آیکن به دنبال جذب پژوهشگران و محققان حوزه فناوری‌نانو است؛ کسانی که به دنبال خلق ثروت از رشته تحصیلی و تخصص خود در حوزه فناوری‌نانو هستند. از این رو فراخوانی برای جذب طرح‌های پیشنهادی از سوی دانشگاه‌ها داده شد و در نهایت ۱۷۰ طرح به آیکن پیشنهاد شد که در نهایت ۱۲ طرح به قرارداد ختم شد و  این پیشنهادات با حمایت آیکن تبدیل به محصول شدند. این محصولات در حوزه‌های چرم آنتی‌باکتریال، چرم آب‌گریز، کاور بالش ضدحساسیت، پارچه پنبه‌ای ضدچروک، آهارزدایی پارچه پنبه‌ای، خامه صبحانه کم چرب، آبمیوه تازه با ماندگاری بالا، ماسک زیبایی صورت، سپراتور باتری یون لیتیم، فیلتر هوای دامپ تراک، نازل دستگاه واترجت و امولسیون شفاف آب-دیزل هستند.»

خلج می‌افزاید: «در حال حاضر ۹ محصول نیز در دست توسعه است که در آینده نزدیک این پروژه‌ها نیز به نتیجه خواهد رسید. آیکن در بخش ارائه خدمات ساخت و تولید نیز فعالیت دارد به طوری که تاکنون ۳۱۱ خدمت به متقاضیان داده شده است.»

در حال حاضر ۸ شرکت با ۳۸ دستگاه در آیکن مستقر بوده که این شرکت‌ها تاکنون۱۰۰ خدمت به بخش صنعتی و ۲۲۰ خدمت به بخش تحقیقاتی کشور ارائه کرده‌اند. خلج می‌گوید که تجهیزات دیگری نیز طی ماه‌های آینده به لیست تجهیزات آیکن اضافه خواهد شد.

آیکن با سه هدف توسعه کاربرد و محصول براساس فناوری نانو، معرفی توانمندی‌های فناوری نانو به صنعت و ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاهیان و صنعتگران، برنامه‌ریزی و آغاز به فعالیت کرده است. با گذشت نزدیک به دو سال از شروع فعالیت آیکن، این مرکز تلاش دارد تا حوزه‌های فناوری، محصولات و کاربردهای صنعتی مدنظر برای همکاری فناورانه با فناوران و پژوهشگران دانشگاهی با مدل‌ها و روش‌های مختلف اعم از نشست‌های تخصصی، بازدید از مرکز، دوره‌های آموزشی را به اطلاع آن‌ها برساند.

طبقه دوم سالن خلیج‌فارسی محل غرفه آیکن در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است.