تولید انرژی از عرق بدن، منبعی پایدار برای دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی

محققان دانشگاه‌های دانشگاه سندیگو دستگاهی برای تبدیل عرق بدن به الکتریسیته تولید کردند.فناوری پتنت شده مذکور، در حال حاضر قادر به تأمین انرژی لازم برای روشنایی مداوم یک لامپ «LED» است.

محققان دانشگاه‌های دانشگاه سندیگو، موفق به توسعه فناوری جدیدی شده‌اند که می‌تواند ترکیبات موجود در عرق بدن را به انرژی الکتریکی بدل سازد. این سلول‌های سوختی زیستی منحصربه‌فرد و انعطاف‌پذیر، با کشیده شدن بر روی پوست بدن، از عرق بدن برای تولید برق استفاده می‌کند.

امروزه کاربردهای بالقوه دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی، به‌ویژه در حوزه نظارت‌های پزشکی و ورزشی، به شدت در حال توسعه و پیشرفت است. چنین دستگاه‌هایی، نیازمند یک منبع تولید انرژی مطمئن، کارآمد و قابل ادغام در بدن انسان هستند. به همین دلیل، سوخت‌های زیستی موجود در مایعات ارگانیک بدن، به یک راه‌حل بالقوه پیش روی محققین بدل شده‌اند. محققین بیوشیمی دانشگاه سندیگو، با همکاری یک تیم آمریکایی متخصص در حوزه نانو ماشین‌ها و سنسورهای زیستی از دانشگاه «سن دیگو»، موفق به ساخت یک ماده رسانا و انعطاف‌پذیر شده‌اند  که متشکل از نانولوله‌های کربن، پلیمرهای به‌هم‌پیوسته و آنزیم‌ها است. این ماده جدید، از طریق اکسایش «lactate» موجود در عرق بدن، انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

فناوری پتنت شده مذکور، در حال حاضر قادر به تأمین انرژی لازم برای روشنایی مداوم یک لامپ «LED» است. سلول سوختی بر روی بازوی فرد چسبانده شده و ولتاژ حاصل، برای تغذیه مداوم یک «LED» بکار گرفته می‌شود. ویژگی بسیار مهم این فناوری، تولید ساده و نسبتاً ارزان سلول‌های سوختی است که با توجه به پارامتر کلیدی هزینه در فرآیند تولید برق و همچنین تولید آنزیم‌هایی که ترکیبات عرق بدن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند، امکان تقویت توان تولید انرژی الکتریسیته مورد نیاز برای تجهیزات پوشیدنی و ساخت دستگاه‌های قابل‌حمل بزرگ‌تر را در آینده نزدیک محتمل می‌سازد.

گفتنی است، با توجه به کشش بسیار زیاد و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده سلول سوختی ابداعی، محققین امیدوار هستند که از طریق این فناوری ارزشمند، بتوانند برای یک تجهیز پوشیدنی الکترونیک کارآمد، انرژی مورد نیاز را تأمین نمایند و همین مسئله و پتانسیل تجاری‌سازی قابل‌توجه فناوری توسعه یافته، لزوم حفاظت از فناوری از طریق ثبت اختراع را ضروری نموده است. لازم به ذکر است که تیم تحقیق برای فاز بعدی اقدامات خود، در حال تلاش به منظور ساخت دستگاهی بزرگ‌تر و با هزینه مقرون‌به‌صرفه هستند که قابلیت تولید میزان بیشتری از انرژی را دارا باشد.