نانوفیلترهای ایرانی به کشور عراق صادر شد

شرکت بهران فیلتر با عرضه نانوفیلترها به بازار، نه تنها انقلابی در مصرف آن در ایران به وجود آورد بلکه بازار خوبی نیز در کشور عراق ایجاد کرد و پیش‌بینی می‌کند که این بازار رشد قابل توجهی در آینده خواهد داشت.

شرکت بهران فیلتر نسل جدیدی از محصول را به بازار عرضه کرده است که انقلابی در مصرف آن در ایران به وجود آمد، به این معنی که در بخش‌هایی از صنعت مثل گاز، دیگر فیلترهای معمولی استفاده نمی‌شود و نانوفیلترها جایگزین شده است و همچنین در صنعت خودرو هم‌زمان با کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان، آمریکا و انگلیس، در بخش فیلترهای هوای خودرو، نانوفیلترها از طریق شرکت بهران‌فیلتر وارد بازار می‌شوند.

محمدجواد فروندی؛ مدیر طراحی محصولات و تولید نانوالیاف شرکت تولیدی و صنعتی بهران‌فیلتر در رابطه با بازار خارج از کشور این محصول گفت: «ما امسال یک قرارداد ۲۰۰ هزار دلاری با کشور عراق داشتیم و پیش‌بینی می‌شود این نوع فیلتر بازار خوبی در این کشور در آینده خواهد داشت.»

جدیدترین تحول در صنعت فیلتر ورود فناوری نانو به این عرصه است. با این روش، سطح الیاف قطور سلولزی و مصنوعی با لایه‌ای از الیاف بسیار ریز نانو پوشانده می‌شود. کاربرد اصلی این فناوری در سیستم‌های تصفیه هوای ورودی توربین‌های گاز مجهز به سیستم پالس کلینینگ است. دو مزیت اصلی این فناوری شامل ارتقای راندمان فیلتراسیون از طریق کاهش اندازه سوراخ‌ها و افزایش عمر فیلتر با بهره‌گیری از فیلتراسیون سطحی است.

مدیر تولید نانوالیاف شرکت بهران‌فیلتر گفت: «آشنایی با موضوع نانو و شروع تحقیق در این مورد از سال ۸۶ در این شرکت شروع شد و توانستیم از طریق کارگزاران ستاد نانو با شرکت فناوران نانومقیاس آشنا شویم و بعد از ارزیابی فناوری این شرکت و مقایسه آن با شرکت‌های خارجی یک همکاری متقابل را آغاز کردیم. این همکاری در واقع شروع تکوین دانش فنی نانوالیاف برای فیلتر در ایران شد. نقش کلیدی ستاد نانو در این فرآیند پذیرش ریسک هزینه این قرارداد بین شرکت بهران فیلتر و فناوران نانومقیاس بود که برای ما بسیار ارزشمند است.»

فروندی در ادامه با اشاره به خصوصیات بارز این نوع محصول نسبت به محصول معمولی گفت: «مهم‌ترین اثر فیلترهای هوای احتراق نانو کاهش ورود ذرات معلق زیر میکرون به محیط است که این محیط می‌تواند کابین هواپیما، موتورخودرو، نیروگاه و حتی سیستم تنفسی انسان باشد. این به نوبه خود باعث کاهش هزینه تعمیرات، سوخت و نگهداری نیز می‌شود. مزیت دیگر استفاده از این نوع فیلترها کاهش میانگین افت فشار برای دستگاه مصرف‌کننده در طول استفاده است که این مزیت به طولانی‌شدن عمر فیلتر کمک و ظرفیت غبارگیری افزایش پیدا می‌کند.»

وی در رابطه با بازار فروش این محصول گفت: «در سال ۹۱ اولین فروش نانوفیلتر ایرانی به درخواست نیروگاه کرمان در ایران انجام شد و امروز بیش از نیمی از نیروگاه‌های کشور و تقریباً همه ایستگاه‌های گاز، متقاضیان این نسل جدید فیلترها هستند. متقاضی شاخص نانوفیلترهای شرکت ما در بخش نفت و گاز مجتمع گاز پارس جنوبی است. صبا نیرو، نیروگاه قم، نیروگاه شریعتی، مپنا و پتروشیمی فجر از متقاضیان دیگر نانوفیلترهای شرکت ما هستند.»

شرکت تولیدی و صنعتی بهر ن‌فیلتر ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، غرفه ۴۳ سالن ملل، میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.