آشیانه هواپیما به نانورنگ ترافیکی ایرانی مزین شد!

یکی از مجموعه‌های صنعت هوایی کشور از نانورنگ ترافیکی شرکت نانوآریساپوشش در آشیانه هواپیما استفاده کرده است. این نانورنگ برای سالن‌ها و معابر ترافیکی آشیانه هواپیما به کار رفته است.

صنایع هوایی یاعلی اصفهان اقدام به استفاده از نانورنگ ترافیکی شرکت نانوآریسا پوشش کرده است. دکتر سیده لاله سید سعادت؛ رئیس هیئت‌مدیره نانوآریسا می‌گوید: «نزدیک به دو تُن نانورنگ ترافیکی به صنایع هوایی یاعلی اصفهان تحویل داده شده و این رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی آشیانه هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این رنگ‌ها موجب دوام بیشتر سازه‌ها شده که عملکرد بالایی در برابر زردگرایی دارند.»

دکتر سعادت درباره تداوم همکاری با صنایع هوایی یاعلی اصفهان می‌گوید: «پس از موفقیت در فروش نانورنگ ترافیکی به دنبال همکاری بیشتر با این مجموعه هستیم. در حال حاضر پروژه‌ای برای توسعه فناوری نوعی چسب برای این مجموعه تعریف شده است، چسبی که در حال حاضر از خارج از کشور وارد می‌شود و شرکت نانوآریساپوشش به دنبال ساخت آن با استفاده از فناوری‌نانو است.»

رئیس هیئت‌مدیره نانوآریسا درباره محصولات دیگر این شرکت می‌گوید: «ما رنگ‌های نانویی مختلفی برای استفاده در صنایع مختلف تولید کرده‌ایم، در حال حاضر از رنگ‌های نانوآریسا پوشش در ساخت قطعات خودرو استفاده می‌شود.»

شرکت نانوآریسا پوشش، با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت توانسته رنگ‌های آلکیدی و اپوکسی مقاوم را به‌عنوان راهکاری برای کاهش خوردگی سطوح معرفی کند. این رنگ‌ها برای پوشش سطوح مختلف در کاربردهای داخل ساختمان و صنعتی به‌کار می‌روند، کاربرد شاخص این رنگ‌ها در صنایع کشتی‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی است. کارایی بالاتر به دلیل سطح ویژه‌ زیاد، ایجاد ترکیبی از خواص مطلوب با استفاده از نانوذرات و حفظ شفافیت رنگ از دیگر مزیت‌های استفاده از فناوری نانو در تولید رنگ‌های ضدخوردگی است.

در نانورنگ ضدخوردگی از نانوصفحات گرافن اکسید به‌عنوان ماده‌ی افزودنی استفاده شده است. حضور این نانوصفحات موجب می‌شود تا رسیدن رطوبت و اکسیژن به سطح رنگ زده شده به تأخیر بی‌افتد. از سوی دیگر نانوصفحات گرافن اکسید به دلیل دارا بودن گروه‌های عاملی هیدروکسیل چسبندگی رنگ به زیرلایه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. رنگ‌های ضدخوردگی حاوی نانومواد تولیدی این شرکت، قیمتی بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی خود دارند و از این رو به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند. از طرفی وجود صنایع مختلف در محیط‌های مرطوب و خورنده، هزینه‌های رنگ‌آمیزی مجدد سطوح را بالا می‌برد که استفاده از رنگ‌های نانویی منجر به کاهش چشمگیر تعداد دفعات رنگ‌آمیزی و در نتیجه کاهش هزینه‌های سالانه در صنایع مختلف می‌شود. شرکت نانوآریساپوشش برای هر دو رنگ پایه اپوکسی و پایه آلکیدی موفق به دریافت گواهینامه‌ نانومقیاس از ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو شده است.