هواپیمایی ماهان از فیلترهای نانویی استفاده می‌کند

شرکت آزاد فیلتر که پیش از این سابقه تولید فیلتر برای بخش نیروگاهی و راه‌آهن را دارد، اخیرا با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان ایر، فیلتر سقفی مورد استفاده در هواپیما ایرباس را تولید و در اختیار این شرکت قرار داده است.

به دلیل هزینه بالا و شرایط سخت واردات فیلتر هواپیما از خارج از کشور، شرکت هواپیمایی ماهان با تمرکز در بومی‌کرد اقلام مصرفی، به کمک شرکت آزاد فیلتر موفق به تامین فیلترهای سقفی هواپیمای سری ایرباس شده است. فیلترهای موردنظر با استفاده از فناوری‌نانو ساخته شده و نسبت به فیلترهای مشابه فاقد پوشش نانویی، از عملکرد بالاتری برخوردار هستند.

از ویژگی‌های جالب توجه این فیلترها می‌توان به افت فشار پایین، راندمان بالا، طول عمر بیشتر و  دبی‌ بیشتر نسبت به فیلترهای بدون پوشش نانو اشاره کرد.

شرکت آزادفیلتر یکی از تولیدکنندگان فیلترهای نیروگاهی با استفاده از فناوری بومی نانوالیاف است. براساس اطلاعات منتشر شده این شرکت، نانوفیلترهای مختلفی توسط آزاد فیلتر با استفاده از دانش فنی داخلی تولید و به بازار عرضه می‌شود. بازار اصلی مصرف این نانوفیلترها شرکت‌های داخلی و نیروگاه‌های صنعتی در سراسر کشور است که از آن جمله می‌توان به نیروگاه قم، نیروگاه خیام در مشهد، نیروگاه منتظر قائم کرج و شرکت صنایع برق و انرژی صبا که مجموعه‌ای از چند نیروگاه مختلف است، اشاره کرد. برای ساخت این نانوفیلترها، از کاغذهای سلولزی ویژه‌ای استفاده می‌شود که روی آن‌ها الیاف پلیمری سنتزی قرار داده شده و در ادامه نانوالیاف به این محصول اضافه می‌شود. فناوری تولید نانوالیاف نیز توسط شرکت فناوران نانومقیاس ارائه شده است. این شرکت فناوری تولید نانوالیاف را به همراه تجهیزات مرتبط برای تولید انواع مختلف نانوالیاف برای مصارف در صنایع مختلف در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهد.

دامنه فعالیت آزاد فیلتر تنها به فیلترهای نیروگاهی، فیلتر هواپیما و فیلترهای توربوکمپرسور محدود نیست. این شرکت طی سال‌های گذشته موفق به تولید فیلترهای ریلی شده است و گواهی نانومقیاس آن را نیز دریافت کرده است. این شرکت فیلتر ریلی را برای راه‌آهن جمهوری اسلامی تولید کرده است. با توجه به وسعت ایران و تنوع آب و هوایی، لوکوموتیوها در مسیر حرکت خود با شرایط آب و هوایی مختلفی روبه‌رو می‌شوند که لازم است کیفیت هوای وارد شده به لوکوموتیو از استاندارد تعیین شده پیروی کنند. از این رو شرکت راه‌آهن با مشکل تامین فیلترهای مناسب برای آب و هواهای مختلف روبه‌رو بوده است. این مشکل با استفاده از فناوری‌نانو حل شد به طوری که شرکت آزاد فیلتر موفق به ارتقاء کلاس فیلترها از G4 به F7 و F8 شد که این ارتقاء کلاس موجب کاهش آلودگی در لوکوموتیو و بهبود عملکرد آن شده است.