رادیاتور نانویی با کمترین اتلاف حرارتی در خانه نانویی نمایشگاه دوازدهم

رادیاتور نانویی شرکت تاش رادیاتور در خانه نانویی دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود. در این رادیاتور از فناوری نانو پوشش زیرکونیومی شرکت شیلر فرآیند استفاده شده است.

رادیاتور نانویی یکی از محصولات خانه‌ نانویی در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است. در این محصول از لایه پوشش تبدیلی نانوسرامیک شرکت شیلر فرآیند پارس استفاده شده است. این نانوپوشش جایگزین فسفات روی بوده و موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی در رادیاتور می‌شود.

از مزیت‌های این فناوری می‌توان به چسبندگی بهتر، سازگاری با محیط‌زیست، مقرون‌ه‌صرفه‌بودن و کاهش مصرف آب اشاره کرد.

تا پیش از استفاده از این فناوری بومی، شرکت تاش رادیاتور از فناوری یک شرکت آلمانی استفاده می‌کرد که به دلیل وجود املاح آب، لکه‌هایی روی این پوشش ایجاد می‌شد. با به بن‌بست رسیدن فناوری آلمانی و عدم انطباق آن با شرایط اقلیمی منطقه، شرکت تاش رادیاتور، در سال ۹۵ همکاری خود را با شرکت شیلر فرآیند پارس آغاز کرد. شرکت شیلر فناوری نانوپوشش زیرکونیومی دارد که می‌تواند چسبندگی رنگ را نیز بهبود دهد. این محصول آلایندگی بسیار کمتری دارد. فناوری نانوپوشش شرکت شیلر کاملاً زیست‌سازگار محسوب می‌شود، چون لجن و رسوبات در فرآیند تولید ندارد.

شرکت تاش رادیاتور، همکاری مشترک خود را با شرکت شیلر آغاز کرد تا بتواند مشکل زیرلایه رنگ را حل کند. با انجام یک دوره برنامه‌ تحقیق و توسعه، فناوری نانوپوشش زیرکونیومی شرکت شیلر برای پوشش‌دهی رادیاتورهای تاش به کار گرفته شد. این پوشش ضخامت کمتری نسبت به رقیب آلمانی خود دارد و به همین دلیل انتقال حرارت در رادیاتور با کارایی بالاتری انجام می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده در رادیاتورها در پایه اپوکسی بوده که خود نوعی عایق به‌شمار می‌روند. بنابراین کاهش ضخامت رنگ و زیرلایه می‌تواند به افزایش ضریب انتقال حرارت کمک کند و کارایی رادیاتور را افزایش دهد. پیش از استفاده از این نانوپوشش زیرکونیوم تولید داخل، رادیاتورهای تولید شده توسط شرکت تاش از نظر اتلاف انرژی در رده C دسته‌بندی می‌شد، اما با استفاده از این فناوری ایرانی و با کاهش ضخامت پوشش و رنگ روی رادیاتور، محصولات این شرک موفق به دریافت رتبه B در اتلاف انرژی شد که یک دستاورد بزرگ در حوزه‌ ساخت رایاتور است. استفاده از این فناوری نانوپوشش چند مزیت برای شرکت تاش به همراه داشت. اول اینکه وابستگی به شرکت خارجی و تأثیرپذیری از نوسانات قیمت ارز برای تأمین مواد و تجهیزات به حداقل رسید. دوم این که مشکلات زیست‌محیطی نیز با استفاده از محصولی سبز و بومی رفع شد.

خانه نانویی یکی از بخش‌های دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است که در آن محصولات نانویی بخش ساختمان برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.