عقد سه قرارداد فناوران نانومچ با شرکت‌های صنعتی

سه تفاهم‌نامه همکاری بین فناوران نانومچ و شرکت‌های صنعتی در زمینه نانوذرات آنتی‌باکتریال، ایجاد دانش فنی تولید مستربچ آنتی‌بلاک و اعطای نمایندگی مجاز فروش محصول کامپوزیت دندانی امروز عصر (شنبه ۲۰ مهرماه) در غرفه نانومچ نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو منعقد شد.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای ایجاد دانش فنی تولید مستربچ آنتی‌بلاک با استفاده از نانوسیلیکا یا به عبارت دیگر همکاری در تامین و مصرف نانوسیلیکا گرید آنتی‌بلاک به منظور تولید مستربچ آنتی‌بلاک بین شرکت فراز پویان فدک و پلیمر رازی البرز در غرفه نانومچ امضا شد.

اعطای نمایندگی مجاز فروش محصول کامپوزیت دندانی و محصول اسید اچ دندانی با برند ExETCh بین شرکت مهام تجهیزات پارلا به عنوان فناور و فروشگاه پارسیان یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌های امضا شده در غرفه نانومچ در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو بود.

در نهایت قرارداد حق استفاده از نانوذرات آویشن شیرازی یا واگذاری انحصاری نانوذرات گیاهی آنتی‌باکتریال برای استفاده در باند و گاز و پنبه، بین امین محمدی پورفرد و شرکت باند و گاز و پنبه کاوه منعقد شد.

امین محمدی پورفرد فناور نانوذرات گیاهی باکتریال در مورد روند واگذاری این حق انحصاری گفت: «در ششمین دوره نانومچ دستمال کاغذی آنتی‌باکتریال را عرضه کرده بودیم که شرکت باند و گاز و پنبه کاوه نسبت به استفاده از این فناوری در محصولات خود ابراز تمایل کرد. بعد از انجام تست‌های مورد نیاز مانند آزمایش آنتی‌باکتریال، عدم سمیت، عدم تحریک‌پذیری و عدم حساسیت‌زایی و در نهایت تست ماندگاری خاصیت آن تا دو سال، شرایط عقد قرارداد فراهم شد. بر همین اساس به موجب این تفاهم‌نامه شرکت باند و گاز و پنبه کاوه به مدت ۱۰ سال حق انحصاری استفاده از نانوذرات آویشن شیرازی در تجهیزات پزشکی یکبار مصرف را خواهد داشت.

گفتنی است برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match)، یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌هایی است که در حوزه نانوفناوری به‌ نمونه اولیه رسیده‌اند. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی، به‌عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل، ب‌عنوان طرف تقاضا از جمله مخاطبان این برنامه هستند.

در این برنامه طرح‌هایی پذیرفته می‌شوند که نمونه اولیه‌ای از آن‌ها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، بهبود کیفیت، خواص و یا کاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخصه‌های مهم در پذیرش طرح‌ها است.