استفاده از کف‌پوش نانویی ایرانی در آشیانه هواپیما

شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو برای حل مشکل فرسایش کف آشیانه هواپیما از کفپوش نانویی شرکت بسپارسازان ایرانیان استفاده کرده است. این محصول در میان محصولات موفق غرفه تبادل فناوری در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو قرار دارد.

مشکل جذب روغن‌های هیدرولیکی هواپیما در کف آشیانه‌ها یکی از مشکلات هزینه‌بر در صنعت هوایی است. همچنین وجود سایش، فرسایش، فقدان استحکام کافی در برابر ضربه و رفت‌وآمدهای سنگین از مشکلات مطرح در صنعت هوایی است.

شرکت بسپار سازان ایرانیان  اقدام به ساخت کف‌پوش آشیانه هواپیما کرده است که می‌تواند مقاومت بالایی در آشیانه هواپیما ایجاد کند. شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو از این فناوری استفاده کرده است.

این کف‌پوش نانویی در برابر یخ‌زدگی مقاوم بوده، شوک حرارتی بالا را تحمل کرده، در برابر لغزش در سطوح خیس و روغن مقاومت می‌کند، استحکام قابل توجهی در برابر ترک و فرسایش داشته و همچنین سرعت نصب و ترمیم بالایی دارد. این کفپوش‌های آشیانه هواپیما در برابر کاربری‌های سنگین مقاومت قابل توجهی از خود به نمایش گذاشته و ایمنی پرواز را افزایش می‌دهند. در مجموع استفاده از این کفپوش‌های نانویی از تخریب کف سازه جلوگیری می‌کند.

پوشش‌های گوناگون با هدف ایجاد و افزایش خواص متفاوتی چون زیبایی سطحی، چسبندگی مناسب، مقاومت به خوردگی و مقاومت به سایش روی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه با استفاده از فناوری نانو قابلیت افزایش خواص سطحی پوشش‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. شرکت بساپلیمر پوشش نانوکامپوزیتی اپوکسی- سیلیکا را به عنوان کفپوش با مقاومت بسیار بالاتر از کفپوش های رایج ارائه کرده است که منجر به حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می‌شود. حضور نانوذرات سیلیس در این پوشش سبب افزایش مقاومت به سایش و سختی این نانوکامپوزیت شده است. همچنین نتایج آزمون سایش انجام شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانوذرات سیلیس) نشان‌دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانوذرات است.

میزان سایش این محصول مطابق با استاندارد بین‌المللی “Standard Test Method for Abrasion Resistance of Organic Coatings by the Taber Abraser” به شماره ASTM D4060 موردارزیابی قرار گرفته و نتایج قابل قبولی به دست آمده است.