پچ پوستی آبرسان و ترمیم‌کننده پوست‌های خشک و اگزمایی

پچ پوستی آبرسان و ترمیم‌کننده پوست‌های خشک و اگزمایی یکی از طرح‌های ارائه شده در برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری‌نانو (NanoMatch) در دوازدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو است. مزیت اصلی این محصول، آبرسان و مرطوب‌سازی بافت خشک و ترمیم آن است.

بازار جهانی پانسمان‌های زخم به دو قسمت پانسمان‌های زخم سنتی و پانسمان‌های زخم پیشرفته تقسیم می‌شود. در سال ۲۰۱۶ بخش پانسمان‌های پیشرفته بزرگ‌ترین سهم بازار را از آن خود کرده بود که شامل زخم‌های جراحی، زخم‌های دیابتی، زخم‌های بستر، زخم‌های وریدی، سوختگی و اگزما است. به همین منظور تولید یک بانداژ مناسب که توانایی ترمیم بافت‌های آسیب دیده را داشته باشد موردنیاز است. در این طرح داربست نانوالیاف آلوئه‌ورا و آلوئه‌ورای استیله تولید شد تا نانوالیاف آبرسان و ترمیم‌کننده پوست‌های خشک و اگزمایی تولید شود.

مرطوب‌سازی بافت خشک، عدم چسبندگی پانسمان به سطح زخم، فاقد سمیت سلولی، فاقد حساسیت و تحریک پوستی و اثر ضدباکتریایی و ضدقارچی از جمله مزیت‌های این محصول است.

در این طرح برای ساخت داربست الکتروریسی از آلوئه‌ورا به‌عنوان یک پلیمر طبیعی که به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود، استفاده شده است. برای قابلیت الکتروریسی، آلوئه‌ورا با پلی‌وینیل پیرولیدون ترکیب شد و به‌منظور بهبود خواص ساختار شیمیایی آلوئه‌ورای خالص، این ماده اصلاح شده است. داربست‌های ساخته شده از آلوئه‌ورای اصلاح ساختار شده نسبت به آلوئه‌ورای خالص، آب‌دوستی بهتر و خواص ترموپلاستی بالاتر و زیست سازگاری خوبی را نیز در محیط سلولی از خود نشان داده‌ است. این پانسمان زیست فعال بوده و بدون آسیب به بافت سالم، باعث ترمیم و آب‌رسانی به بافت خشک و دهیدراته نظیر پوست اگزمایی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری، آب‌دوستی، خواص مکانیکی مناسب، تخریب‌پذیری مناسب، زیست سازگاری، مورفولوژی همگن الیاف، تخلخل مناسب الیاف و غیرسمی و طبیعی بودن محصول اشاره کرد که مورد تایید سازمان غذا و دارو است.

بیش از ۹۰ درصد پانسمان‌های پیشرفته مورد استفاده در ایران وارداتی است به‌گونه‌ای که واردات پانسمان‌های پیشرفته در سال ۹۴ به ارزش حدود ۷/۱۸۸ میلیارد ریال بود و میزان واردات به علت جایگزینی پانسمان‌های سنتی با پانسمان‌های پیشرفته در حال افزایش هستند.