رنگ نانویی بر بدنه هواپیماهای شرکت زاگرس

هواپیمایی زاگرس برای رنگ‌آمیزی بدنه هواپیما اقدام به خرید رنگ‌های نانویی از شرکت گوهرفام کرده است. این رنگ‌ها تاییدیه سازمان هواپیمایی کشور را دریافت کرده است.

با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های پیش‌‌‌آمده در صنعت هوایی، این حوزه با مشکلات متعددی در تامین نیازهای خود از جمله انواع رنگ مورد استفاده در بخش‌های هواپیما روبه‌رو بوده است. شرکت گوهرفام با استفاده از فناوری‌نانو موفق به تولید رنگ‌های هوایی با تاییدیه سازمان هواپیمایی کشور شده است. این رنگ‌ها توسط هواپیمایی زاگرس مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از رنگ و رزین و انواع پوشش‌ها در صنایع و قطعات مختلف با اهداف مشخصی مانند زیبایی، مقاومت به سایش و خوردگی و یا افزایش خواص نوری و هدایتی و موارد دیگر حائز اهمیت است. یکی از کاربردهای مهم انواع رنگ و رزین، پوشش‌دهی بدنه، تاسیسات و کابین هواپیماها است. خواصی همچون مقاومت شیمیایی مناسب، عدم شره شدن، سختی و استحکام کافی و مقاومت در برابر شوک‌های حرارتی و اشعه فرابنفش از جمله خواص مورد نیاز رنگ‌های مورد استفاده در پوشش‌دهی بدنه هواپیما است. رنگ استفاده شده در بدنه هواپیما باید قابلیت کافی برای مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مانند روغن هیدرولیک (اسکایدرول) استفاده شده در بخش‌های مختلف هواپیما مانند قطعات موتور را نیز فراهم کند. چرا که در صورت نشتی این روغن و تماس به بدنه هواپیما و انحلال رنگ بدنه، مشکلاتی در عملکرد هواپیما ایجاد می شود. امروزه استفاده از نانوذرات به منظور بهبود ویسکوزیته و عدم شره شدن رنگ اعمالی بر روی بدنه، راهکاری مهم در افزایش کیفیت پوشش‌دهی هواپیما است.

رنگ ضداسکایدرول بدنه هواپیمای شرکت گوهرفام چسبندگی زیاد به زیرلایه، انعطاف‌پذیری و خواص مکانیکی مناسب، مقاومت شیمیایی زیاد در برابر موادی مانند روغن اسکایدرول و همچنین مقاومت در برابر شره شدن (Sagging) را فراهم کرده است.

شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام در سال ۱۳۶۸ توسط جمعی از مدیران صنایع که سابقه دیرین در زمینه تولید رنگ و پوشش‌های صنعتی داشته‌اند تاسیس شد و با هدف ارتقاء سطح کیفی و رسیدن به خودکفایی به فعالیت خود ادامه داده است.

این فناوری به عنوان یکی از محصولات برتر در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو در غرفه تبادل برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.