کاشی گرانیت لکه‌گریز در خانه نانویی نمایشگاه نانو

کاشی گرانیت لکه‌گریز یک کاشی ضدلک حاوی نانوذرات سیلیکا با توزیع اندازه ۲۰ تا ۶۰ نانومتر است. این محصول خاصیت دفع لکه بهبودیافته‌ای از خود نشان می‌دهد. نانوذرات سیلیکا به دلیل تخلخل و مساحت سطحی بالا به‌عنوان یک متصل‌کننده، عامل صیقلی کننده و پوشش‌دهنده عمل می‌کنند و می‌توانند به درون حفره‌های سطحی نفوذ کرده و آن‌ها را از بین ببرند. آزمون‌ها نشان می‌دهد که بعد از صیقل دادن محصول با نانوذرات سیلیکا زبری و حفره‌های سطح کاهش می‌یابند و در نتیجه باعث ایجاد خاصیت لکه‌گریزی می‌شوند.

در دوازدهمین جشنواره فناوری ‌نانو محصولات نانویی صنعت ساختمان دارای تاییدیه نانومقیاس مرتبط با این صنعت در غرفه‌ای با عنوان خانه نانویی واقع در مقابل در اصلی سالن خلیج ‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران ۱۸ تا ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸ عرضه می‌شود.

کاشی گرانیت لکه‌گریز بهسرام یکی از محصولات خانه نانویی در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است. کاشی پرسلانی یک محصول بسیار فشرده با حفره‌های خیلی کم است. تخلخل کم یک ویژگی خاص برای این محصول محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که به دلیل خواص مکانیکی عالی در برابر سرما مقاوم بوده و برای پوشاندن کف و دیوارهای بیرون ساختمان‌ها در آب‌وهوای سرد قابل‌استفاده است. از سوی دیگر این محصول در برابر مواد شیمیایی و تمیزکننده بسیار مقاوم است؛ به‌گونه‌ای که در برابر سایش مقاومت کرده و آستانه شکست بالایی دارد که آن را برای استفاده در نواحی صنعتی و پرترافیک ایده آل می‌سازد. علاوه بر این به‌راحتی تمیز می‌شود و برای نواحی سنگ‌فرش، جایی که رعایت بهداشت بسیار اهمیت دارد بسیار مناسب است. برخلاف ساختار فشرده، حضور حفره‌های سطحی با ابعاد نانومتری و میکرومتری کاشی‌ها را به لکه‌پذیری و نفوذ آلودگی حساس می‌سازند. نانوسیلیکای کلوئیدی به‌عنوان یک متصل‌کننده، عامل صیقلی و پوشش‌دهی برای پر کردن این حفره‌ها عمل کرده و از لکه‌دار شدن و نفوذ آلودگی به سطح جلوگیری می‌کند.

این محصول به‌عنوان کاشی ضد لک در تمام ساختمان‌ها برای پوشش کف و دیوار به‌ویژه در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و منازل به‌کاربرده می‌شود.